Personaliseer je website met liquid content

Li­quid con­tent. Mis­schien gaat er niet di­rect een bel­le­tje bij je rin­ke­len. Toch zou ie­der­een die een web­si­te heeft hier baat bij heb­ben. Wat is li­quid con­tent? Li­quid con­tent is het per­so­na­li­se­ren van je web­si­te door con­tent op je web­si­te aan te bie­den pas­send bij de be­zoe­ker.

Dennie 16-05-2019 Contact

Het in­ter­net staat vol met in­for­ma­tie. In­ter­net­be­zoe­kers kun­nen te­gen­woor­dig le­zen wat ze wil­len. Daar ligt ook juist het ge­vaar, de keu­zestress gaat op­spe­len. Een mens vindt het maar tot op een be­paal­de hoog­te pret­tig om zelf keu­zes te ma­ken. Wor­den de keu­ze­mo­ge­lijk­he­den te­veel en zien we door de bo­men het bos niet meer? Dan vin­den we het fijn als we een beet­je in de goe­de rich­ting wor­den ge­duwd. En daar helpt li­quid con­tentcon­tent bij.

Wat is li­quid con­tent pre­cies?

Het gaat er dus om dat je web­si­teweb­si­te con­tent laat zien wat ge­richt is op de in­di­vi­du­e­le be­zoe­ker. Wel­ke con­tent de be­zoe­ker te zien krijgt wordt be­paald op ba­sis van ge­drag op de web­si­te, be­stel­his­to­rie (in het ge­val van een web­shop) en zelfs per­soon­lij­ke ken­mer­ken van de be­zoe­ker).

De web­si­te­be­zoe­ker kun­nen we on­der­ver­de­len in twee soor­ten: de on­be­ken­de en be­ken­de be­zoe­ker. Bij een on­be­ken­de be­zoe­ker kun je al­leen con­tent aan­bie­den op ba­sis van zijn ge­drag die ge­kop­peld is aan trac­kingcookies. Een trac­king coo­kie is een spe­ci­aal soort web­si­te coo­kie, dat wordt ge­plaatst om een in­ter­net­be­zoe­ker te iden­ti­fi­ce­ren op één of meer­de­re web­si­tesweb­si­tes. Elk ap­pa­raat (smartpho­ne, lap­top, ta­blet, etc.) heeft een ei­gen trac­king coo­kie, dus het is niet mo­ge­lijk om de­zelf­de per­so­na­li­sa­tieper­so­na­li­sa­tie op ver­schil­len­de ap­pa­ra­ten toe te pas­sen. El­ke keer als de be­zoe­ker op­nieuw op je web­si­te komt via een an­der ap­pa­raat, be­gint de per­so­na­li­sa­tie op­nieuw.

Een be­ken­de be­zoe­ker is een be­zoe­ker die is in­ge­logd op je web­si­te, bij­voor­beeld door mid­del van een per­soon­lijk ac­count. Het maakt dan niet uit op welk ap­pa­raat de­ze be­zoe­ker zit, het op­bou­wen van het ge­per­so­na­li­seer­de pro­fiel gaat al­tijd door. Bij de­ze be­zoe­ker kun je ook nog ge­bruik ma­ken van zijn be­stel­his­to­rie. Stel je hebt een ei­gen web­si­te en ver­koopt daar li­te­ra­tuur en de be­zoe­ker heeft de vo­ri­ge ke­ren het boek 'Lord of the Ring­s' en 'Ga­me of Thro­nes' be­steld met zijn ac­count. Dan kun je er­van uit­gaan dat de­ze be­zoe­ker graag fan­ta­sie­boe­ken leest. Gro­te kans dat hij dan ook ge­ïn­te­res­seerd is in het boek 'Chro­ni­cles of Nar­ni­a', dus wil jij la­ten zien dat jij dit boek ook ver­koopt. Mooi mo­ment om dit groot uit te lich­ten op het mo­ment dat hij weer te­rug­keert naar je web­si­te, toch? Hij kan dan door mid­del van één sim­pe­le klik het boek toe­voe­gen aan zijn win­kel­mand­je. Dat is hoe li­quid con­tent werkt in de ba­sis.

Waar­om zou je het moe­ten toe­pas­sen?

Het is je waar­schijn­lijk niet ont­gaan dat er on­li­ne een ver­schui­ving plaats heeft ge­von­den (of nog steeds plaats­vindt) van het over­la­den van al­ge­me­ne in­for­ma­tie aan be­zoe­kers, naar het ge­richt bie­den van spe­ci­fie­ke in­for­ma­tie aan een in­di­vi­du. We wor­den met z'n al­len steeds on­ge­voe­li­ger voor mas­sa­com­mu­ni­ca­tie. Be­zoe­kers wil­len al­leen in­for­ma­tie aan­ge­bo­den krij­gen die re­le­vant is voor hun, dus pro­beer dat ook zo­veel mo­ge­lijk te doen. 

Maar li­quid con­tent is niet al­leen be­paal­de pro­duc­ten pon­ti­fi­caal in beeld bren­gen in de hoop dat je be­zoe­ker de­ze gaat ko­pen. Je kunt er ook aan den­ken om li­quid con­tent in te zet­ten om het aan­koop­pro­ces van je be­zoe­ker te ver­snel­len. El­ke be­zoe­ker gaat door ver­schil­len­de fa­ses heen in een aan­koop­pro­ces: be­wust wor­den van een be­hoef­te, zoe­ken naar in­for­ma­tie, eva­lu­a­tie van al­ter­na­tie­ven, aan­koop­be­slis­sing, de daad­wer­ke­lij­ke aan­koop en ge­brui­ken en eva­lu­e­ren.

Komt een be­zoe­ker voor het eerst op je web­si­te en heeft de­ze eerst al­leen nog be­hoef­te aan glo­ba­le in­for­ma­tie? Dan is het niet ver­stan­dig om hem te lei­den naar he­le spe­ci­fie­ke pro­duc­ten. Ver­schaf eerst al­ge­me­ne in­for­ma­tie over de pro­duct­ca­te­go­rie aan die be­zoe­ker, zo­dat hij zelf een keu­ze kan ma­ken. Komt de be­zoe­ker de vol­gen­de keer te­rug op je web­si­te? Dan kun je hem voor zijn en een klein beet­je hel­pen, om­dat je al weet waar hij naar op zoek is. Dan is het een goed mo­ment om di­rect ver­schil­len­de pro­duc­ten aan te bie­den die bin­nen zijn ei­sen val­len. In plaats van dat hij nu door een pa­gi­na van in­for­ma­tie moet wor­ste­len, komt hij di­rect bij de pro­duc­ten waar hij naar op­zoek is.

Li­quid con­tent kun je toe­pas­sen op el­ke fa­se van het aan­koop­pro­ces waar­in de be­zoe­ker zich be­vindt.

pexels-pho­to-160107.jpeg

Voor wie is li­quid con­tent?

Per­soon­lijk vind ik dat li­quid con­tent voor el­ke web­si­te­hou­der in­te­res­sant kan zijn. Niet al­leen voor de gro­te web­shops, maar ook voor klei­ne­re web­si­tes met een klein as­sor­ti­ment of één be­paal­de dienst of pro­ductpro­duct kun je li­quid con­tent in­zet­ten. Richt je in dat ge­val niet zo­zeer spe­ci­fiek op het pro­duct of dienst, maar meer op het aan­koop­pro­ces van je be­zoe­ker. Leid je be­zoe­ker zo snel en mak­ke­lijk mo­ge­lijk naar een aan­koop.

Pas op voor valkui­len

Ook met li­quid con­tent kun je de plank mis­slaan, dus let goed op de vol­gen­de pun­ten. Denk goed van te­vo­ren na over wie je doel­groep is en maak op ba­sis daar­van de juis­te (pro­duct)ca­te­go­rie­ën aan. Sluit ook ca­te­go­rie­ën uit bij be­zoe­kers die een aan­koop heb­ben ge­daan. Let hier wel goed op om wat voor soort pro­duct het gaat. Is het een pro­duct wat va­ker in kor­te tijd ge­kocht wordt (een her­haal­aan­koop) of koop je het voor de lan­ge ter­mijn? Heeft je be­zoe­ker de nieuw­ste iP­ho­ne ge­kocht? Dan heeft hij vast en ze­ker geen in­te­res­se in nog een smartpho­nesmartpho­ne, maar wel­licht wel in een shock­ca­se voor de­ze iP­ho­ne.  

Ver­koop je bij­voor­beeld ver­zor­gings­pro­duc­ten of voe­dings­mid­de­len? Dit zijn pro­duc­ten die een keer op ra­ken en de kans is groot dat je be­zoe­ker te­rug­keert naar je web­si­te voor een her­haal­aan­koop. Laat daar­om bij te­rug­keer van je be­zoe­ker naast ver­wan­te pro­duc­ten ook dui­de­lijk de eer­de­re aan­ko­pen van hem zien, zo­dat de kans gro­ter wordt dat hij het pro­duct di­rect in zijn win­kel­mand­je stopt.

Hoe kom je aan li­quid con­tent?

Om je web­si­te te per­so­na­li­se­ren heb je een stuk­je soft­wa­re no­dig. Dit kun je al ko­pen in de vorm van stan­daard­pak­ket­ten, of op maat la­ten ma­ken. Bij Ca­pi­ca bie­den we dit laat­ste aan. Sa­men met jou kij­ken we naar je web­si­te, wel­ke be­zoe­kers daar al­le­maal ko­men en hoe we op de best mo­ge­lij­ke ma­nier per­soon­lij­ke con­tent kun­nen aan­bie­den aan je be­zoe­kers.

Ge­ïn­te­res­seerd? Neem ge­rust con­tact met ons op!

*

Aan welke straat is Capica gevestigd? (antwoord in kleine letters)

  • Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?