Tegenwoordig kun je met je bedrijf niet meer achterblijven en is social media een vast gegeven in je marketingstrategie.
Tegenwoordig kun je met je bedrijf niet meer achterblijven en is social media een vast gegeven in je marketingstrategie. Daarom maak je lukraak accounts aan, post je elke dag iets wat jij leuk vind en je zet dit op alle kanalen tegelijk online. Geen respons op je posts? Dat is begrijpelijk. Elk social media kanaal heeft zijn eigen doelgroepdoelgroep en manier van posten. Je zult dus goed moeten nadenken over wat je post op welk kanaal en wat aansluit op de doelgroep. En je zult daarin een keuze moeten maken.
Maar hoe begin je en welke kanalen kies je? Het is eigenlijk simpeler dan je denkt. In dit artikel gaat het om de organische posts en laat ik het betaald adverteren buiten beschouwing.
Stel doelstellingen op en pak je persona'spersona's erbij
Voordat je heel enthousiast begint is het belangrijk om bij jezelf na te gaan wat je eigenlijk wilt bereiken met je social media aanpak. Stel voor jezelf een doel op voor je social media strategiestrategie. Wil je een bepaalde doelgroep kennis laten maken met een nieuw product? Of kennen ze je bedrijf überhaupt nog niet en wil je gaan bouwen aan naamsbekendheid. Of heb je een fantastisch productproduct die je simpel gezegd gewoon wilt verkopen? Dit zijn al 3 voorbeelden van doelstellingen die je kunt gebruiken voor je strategie.
Heb je binnen je bedrijf persona's of een doelgroepanalyse opgesteld? Pak deze er vooral bij. Aan de hand van je persona's of de analyse kun je eenvoudig vaststellen welke doelgroep(en) je wilt bereiken op social media. De doelgroepkenmerken die je tijdens het opstellen van je persona's of analyse hebt bepaald, kun je naast die van de kanalen leggen.
Doe onderzoek naar wat de doelgroep leuk vind op welk kanaal
Elk social media kanaal heeft een eigen doelgroep die daar actief is. Zo is Instagram nog steeds erg in trek bij de jongeren, terwijl zij hun Facebook-account massaal deleten en Facebook steeds meer in trek is bij de 65-plussers. Onderzoek per kanaal de demografische en geografische kenmerken. Gelukkig kun je deze gegevens overal makkelijk op internet vinden. Sluit jouw doelgroep die je wilt bereiken aan bij de doelgroep van het social media kanaal? Zo ja, dan kun je het kanaal gaan gebruiken.
Daarnaast is het fijn om te weten wat voor soort contentcontent die doelgroep leuk vind op het kanaal. Dat kost iets meer tijd en onderzoek om daarachter te komen, maar uiteindelijk wel heel waardevol. Zo kun je op Instagram bekijken wat populaire hashtagshashtags zijn. Maak content wat daarop aansluit en gebruik de hashtags in je posts om die doelgroep te bereiken.
Heb je al een actief Facebook- of ander social media account waarop je verschillende berichten heb gepost? Dan kun je gaan analyseren welke berichten het beste hebben gescoord in de afgelopen tijd. Denk aan berichten die de meeste likes en reacties hebben opgeleverd ten opzichte van het aantal bereikte mensen. Wat voor berichten zijn dit? Inhoudelijke kennisblogs of grappige foto's en weetjes over je onderneming? Probeer hier een lijn in te vinden, zodat je weet wat jouw fans leuk vinden om te zien op dat specifieke kanaal.
Wees kritisch in je keuze
Wees na het doen van je onderzoek kritisch op de uitkomsten. Komt eruit dat er voornamelijk vrouwen tussen de 18 en 24 jaar op Instagram zitten en had jij een doelstellingdoelstelling opgesteld voor het benaderen van mannen vanaf 45 jaar? Dan is Instagram daar dus niet het juiste kanaal voor. Je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar je wilt ook resultaten zien. Stel voor jezelf vast wanneer je succesvol bent met je social media kanaal. Blijven de resultaten achter, dan stop je ermee en investeer je tijd en energie in een ander kanaal die wél bij je doelgroep aansluit.
Kortom, sluit het kanaal niet aan bij je doelstelling en je doelgroep (persona)? Laat dit kanaal links liggen en kijk naar alternatieven.
Creëer unieke content per kanaal
Als het goed is heb je nu duidelijk in kaart gebracht wat jij wilt bereiken op social media en welke kanalen daar het beste bij aansluiten. Elk social media kanaal is weer heel anders, dus dat vergt ook andere content. Kijk goed naar de doelgroep van het kanaal en wat zij leuk vinden en speel daar per kanaal op in.
Dit geldt ook voor de frequentie van het posten. Merk je dat 4 keer per week een bericht posten het niet beter doet dan 1 of 2 keer per week? Schroef het dan terug. Voor social media geldt dat kwaliteit boven kwantiteit gaat.
Maak ook gebruik van een contentkalender waarbij je belangrijke content van tevoren inplant. Denk na over het hele jaar en wat belangrijke momenten zijn zowel voor jou persoonlijk, je bedrijf, maar ook maatschappelijk gezien. Plan het in de contentkalender zodat je op tijd interessante content hierover maakt. Laat ook nog ruimte over voor ad hoc berichten, dat houdt het spontaan!
Als je ook nog gebruik maakt van de opties om berichten in te plannen en automatisch te laten posten op een door jou gekozen tijdstip en dag, is je social media bijhouden helemaal een eitje.
Houd je doelgroep betrokken
Je hebt je social media helemaal ingericht met de juiste content voor de juiste doelgroep. Dit is het moment dat fans gaan reageren op jouw berichten. Dat is precies wat je wilt, want nu creëer je engagement met jouw fans. Om deze betrokkenheid bij jouw product of dienst hoog te houden, is het belangrijk dat je ook tijdig en actief terug reageert op berichten. Vliegmaatschappij Transavia doet dit bijvoorbeeld altijd heel goed. Zij reageren regelmatig op de leuke én minder leuke berichten die zij op hun Facebookpagina binnen krijgen. Je hoeft heus niet op alle berichten te reageren, maar doe dit wel regelmatig, zodat je doelgroep weet dat je bereikbaar bent via jouw kanaal.
Transavia voorbeeld.png
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?