Social media zakelijk inzetten, hoe begin je?

Te­gen­woor­dig kun je met je be­drijf niet meer ach­ter­blij­ven en is so­ci­al me­dia een vast ge­ge­ven in je mar­ke­ting­stra­te­gie.

Romy 01-08-2019 Contact

Te­gen­woor­dig kun je met je be­drijf niet meer ach­ter­blij­ven en is so­ci­al me­dia een vast ge­ge­ven in je mar­ke­ting­stra­te­gie. Daar­om maak je luk­raak ac­counts aan, post je el­ke dag iets wat jij leuk vind en je zet dit op al­le ka­na­len te­ge­lijk on­li­ne. Geen res­pons op je posts? Dat is be­grij­pe­lijk. Elk so­ci­al me­dia ka­naal heeft zijn ei­gen doel­groepdoel­groep en ma­nier van pos­ten. Je zult dus goed moe­ten na­den­ken over wat je post op welk ka­naal en wat aan­sluit op de doel­groep. En je zult daar­in een keu­ze moe­ten ma­ken.  

Maar hoe be­gin je en wel­ke ka­na­len kies je? Het is ei­gen­lijk sim­pe­ler dan je denkt. In dit ar­ti­kel gaat het om de or­ga­ni­sche posts en laat ik het be­taald ad­ver­te­ren bui­ten be­schou­wing.

Stel doel­stel­lin­gen op en pak je per­so­na'sper­so­na's er­bij

Voor­dat je heel en­thou­si­ast be­gint is het be­lang­rijk om bij je­zelf na te gaan wat je ei­gen­lijk wilt be­rei­ken met je so­ci­al me­dia aan­pak. Stel voor je­zelf een doel op voor je so­ci­al me­dia stra­te­giestra­te­gie. Wil je een be­paal­de doel­groep ken­nis la­ten ma­ken met een nieuw pro­duct? Of ken­nen ze je be­drijf über­haupt nog niet en wil je gaan bou­wen aan naams­be­kend­heid. Of heb je een fan­tas­tisch pro­ductpro­duct die je sim­pel ge­zegd ge­woon wilt ver­ko­pen? Dit zijn al 3 voor­beel­den van doel­stel­lin­gen die je kunt ge­brui­ken voor je stra­te­gie.

Heb je bin­nen je be­drijf per­so­na's of een doel­groe­pana­ly­se op­ge­steld? Pak de­ze er voor­al bij. Aan de hand van je per­so­na's of de ana­ly­se kun je een­vou­dig vast­stel­len wel­ke doel­groep(en) je wilt be­rei­ken op so­ci­al me­dia. De doel­groep­ken­mer­ken die je tij­dens het op­stel­len van je per­so­na's of ana­ly­se hebt be­paald, kun je naast die van de ka­na­len leg­gen.  

Doe on­der­zoek naar wat de doel­groep leuk vind op welk ka­naal

Elk so­ci­al me­dia ka­naal heeft een ei­gen doel­groep die daar ac­tief is. Zo is In­st­agram nog steeds erg in trek bij de jon­ge­ren, ter­wijl zij hun Fa­cebook-ac­count mas­saal de­le­ten en Fa­cebook steeds meer in trek is bij de 65-plus­sers. On­der­zoek per ka­naal de de­mo­gra­fi­sche en ge­o­gra­fi­sche ken­mer­ken. Ge­luk­kig kun je de­ze ge­ge­vens over­al mak­ke­lijk op in­ter­net vin­den. Sluit jouw doel­groep die je wilt be­rei­ken aan bij de doel­groep van het so­ci­al me­dia ka­naal? Zo ja, dan kun je het ka­naal gaan ge­brui­ken.

Daar­naast is het fijn om te we­ten wat voor soort con­tentcon­tent die doel­groep leuk vind op het ka­naal. Dat kost iets meer tijd en on­der­zoek om daar­ach­ter te ko­men, maar uit­ein­de­lijk wel heel waar­de­vol. Zo kun je op In­st­agram be­kij­ken wat po­pu­lai­re hasht­agshasht­ags zijn. Maak con­tent wat daar­op aan­sluit en ge­bruik de hasht­ags in je posts om die doel­groep te be­rei­ken.

Heb je al een ac­tief Fa­cebook- of an­der so­ci­al me­dia ac­count waar­op je ver­schil­len­de be­rich­ten heb ge­post? Dan kun je gaan ana­ly­se­ren wel­ke be­rich­ten het bes­te heb­ben ge­scoord in de af­ge­lo­pen tijd. Denk aan be­rich­ten die de mees­te li­kes en re­ac­ties heb­ben op­ge­le­verd ten op­zich­te van het aan­tal be­reik­te men­sen. Wat voor be­rich­ten zijn dit? In­hou­de­lij­ke ken­nis­blogs of grap­pi­ge fo­to's en weet­jes over je on­der­ne­ming? Pro­beer hier een lijn in te vin­den, zo­dat je weet wat jouw fans leuk vin­den om te zien op dat spe­ci­fie­ke ka­naal.  

Wees kri­tisch in je keu­ze

Wees na het doen van je on­der­zoek kri­tisch op de uit­kom­sten. Komt er­uit dat er voor­na­me­lijk vrou­wen tus­sen de 18 en 24 jaar op In­st­agram zit­ten en had jij een doel­stel­lingdoel­stel­ling op­ge­steld voor het be­na­de­ren van man­nen van­af 45 jaar? Dan is In­st­agram daar dus niet het juis­te ka­naal voor. Je kunt het na­tuur­lijk al­tijd pro­be­ren, maar je wilt ook re­sul­ta­ten zien. Stel voor je­zelf vast wan­neer je suc­ces­vol bent met je so­ci­al me­dia ka­naal. Blij­ven de re­sul­ta­ten ach­ter, dan stop je er­mee en in­ves­teer je tijd en ener­gie in een an­der ka­naal die wél bij je doel­groep aan­sluit.

Kort­om, sluit het ka­naal niet aan bij je doel­stel­ling en je doel­groep (per­so­na)? Laat dit ka­naal links lig­gen en kijk naar al­ter­na­tie­ven.

Cre­ëer unie­ke con­tent per ka­naal

Als het goed is heb je nu dui­de­lijk in kaart ge­bracht wat jij wilt be­rei­ken op so­ci­al me­dia en wel­ke ka­na­len daar het bes­te bij aan­slui­ten. Elk so­ci­al me­dia ka­naal is weer heel an­ders, dus dat vergt ook an­de­re con­tent. Kijk goed naar de doel­groep van het ka­naal en wat zij leuk vin­den en speel daar per ka­naal op in.

Dit geldt ook voor de fre­quen­tie van het pos­ten. Merk je dat 4 keer per week een be­richt pos­ten het niet be­ter doet dan 1 of 2 keer per week? Schroef het dan te­rug. Voor so­ci­al me­dia geldt dat kwa­li­teit bo­ven kwan­ti­teit gaat.

Maak ook ge­bruik van een con­tent­ka­len­der waar­bij je be­lang­rij­ke con­tent van te­vo­ren in­plant. Denk na over het he­le jaar en wat be­lang­rij­ke mo­men­ten zijn zo­wel voor jou per­soon­lijk, je be­drijf, maar ook maat­schap­pe­lijk ge­zien. Plan het in de con­tent­ka­len­der zo­dat je op tijd in­te­res­san­te con­tent hier­over maakt. Laat ook nog ruim­te over voor ad hoc be­rich­ten, dat houdt het spon­taan!

Als je ook nog ge­bruik maakt van de op­ties om be­rich­ten in te plan­nen en au­to­ma­tisch te la­ten pos­ten op een door jou ge­ko­zen tijd­stip en dag, is je so­ci­al me­dia bij­hou­den he­le­maal een ei­tje.

Houd je doel­groep be­trok­ken

Je hebt je so­ci­al me­dia he­le­maal in­ge­richt met de juis­te con­tent voor de juis­te doel­groep. Dit is het mo­ment dat fans gaan re­a­ge­ren op jouw be­rich­ten. Dat is pre­cies wat je wilt, want nu cre­ëer je en­ga­ge­ment met jouw fans. Om de­ze be­trok­ken­heid bij jouw pro­duct of dienst hoog te hou­den, is het be­lang­rijk dat je ook tij­dig en ac­tief te­rug re­a­geert op be­rich­ten. Vlieg­maat­schap­pij Transa­via doet dit bij­voor­beeld al­tijd heel goed. Zij re­a­ge­ren re­gel­ma­tig op de leu­ke én min­der leu­ke be­rich­ten die zij op hun Fa­cebook­pa­gi­na bin­nen krij­gen. Je hoeft heus niet op al­le be­rich­ten te re­a­ge­ren, maar doe dit wel re­gel­ma­tig, zo­dat je doel­groep weet dat je be­reik­baar bent via jouw ka­naal.

Transa­via voor­beeld.png

 

*

Aan welke straat is Capica gevestigd? (antwoord in kleine letters)

  • Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?