Checklist voor het inrichten van een landingspagina

In het blog over het zoek­woor­den­on­der­zoek heb je kun­nen le­zen hoe je een zoek­woor­den­on­der­zoek op­zet, zo­dat jij re­le­van­te be­zoe­kers krijgt naar jouw web­si­te. De vol­gen­de stap is om de be­zoe­kers con­tent aan te bie­den wat past bij hun zoek­op­dracht. Dit doe je door zo­ge­noem­de lan­dings­pa­gi­na's. 

Malou 08-08-2019 Contact

Om je be­zoe­ker op je web­si­teweb­si­te te hou­den is het be­lang­rijk om de­ze lan­dings­pa­gi­na's goed in te rich­ten. Daar­om heb ik een check­list met be­lang­rij­ke pun­ten op­ge­steld, zo­dat jij je be­zoe­ker te­vre­den houdt op je lan­dings­pa­gi­na!

Wat is een lan­dings­pa­gi­na?

Een lan­dings­pa­gi­na is een spe­ci­fie­ke pa­gi­na waar je be­zoe­ker te­recht komt, vaak naar aan­lei­ding van een com­mu­ni­ca­tie-ui­ting zo­als een ad­ver­ten­tie of fly­er. Dit hoeft niet al­tijd de ho­me­pa­ge te zijn. In­te­gen­deel, vaak is dit een spe­ci­aal aan­ge­maak­te pa­gi­na in­ge­richt met con­tentcon­tent pas­send bij de com­mu­ni­ca­tie-ui­ting die voor­af ging. Het voor­deel van een ge­per­so­na­li­seer­de lan­dings­pa­gi­na te­gen­over een ho­me­pa­gi­na of een an­de­re pa­gi­na uit je web­si­te­me­nu, is dat je de be­zoe­ker op­ti­maal aan­spreekt en ook nog eens de re­sul­ta­ten goed kunt me­ten. Hoe­veel be­zoe­kers zijn er op de pa­gi­na ge­weest? Hoe­veel con­ver­sies heeft het op­ge­le­verd? Zo kun je een­vou­dig chec­ken of jij je doel­stel­lingdoel­stel­ling van de cam­pag­ne of lan­dings­pa­gi­na hebt be­haald.

Check 1: Kies de juis­te doel­stel­ling voor je lan­dings­pa­gi­na

Be­denk van te­vo­ren wat je wilt be­rei­ken met je pa­gi­na en waar van­daan de be­zoe­kers ko­men. Wordt de URL van de lan­dings­pa­gi­na bij­voor­beeld ver­meld op een spe­ci­a­le ac­tiefly­er of een bro­chu­re die tij­dens een event wordt uit­ge­deeld? Denk goed na wat er op die com­mu­ni­ca­tie-ui­tin­gen te le­zen is en hoe jouw lan­dings­pa­gi­na de in­for­ma­tie nog kan aan­vul­len. Er is een ver­schil tus­sen een bro­chu­re uit­de­len op een vak­spe­ci­fie­ke beurs, waar­bij je de be­zoe­ker eerst uit­ge­breid hebt ge­spro­ken en mid­den­in een gro­te stad fly­e­ren, ter­wijl nie­mand nog van jou heeft ge­hoord. Bij de eer­ste kun je de lan­dings­pa­gi­na al veel meer in­rich­tenin­rich­ten rich­ting het slui­ten van een koop. De be­zoe­ker kent je al en heeft uit­ge­breid met je ge­spro­ken. De lan­dings­pa­gi­na zal hem daar­om be­kend voor­ko­men en hij is wel­licht al in de fa­se om ge­lijk tot ac­tie over te gaan.

Voor het fly­e­ren on­der een gro­te groep men­sen waar­van je niet weet of het je doel­groepdoel­groep is, zou je als op­vol­ger van de fly­er je lan­dings­pa­gi­na meer kun­nen rich­ten op het ver­schaf­fen van ex­tra in­for­ma­tie. Ui­ter­aard moet de pa­gi­na dan wel op­vol­gen­de in­for­ma­tie be­vat­ten en moet het geen ko­pie van de fly­er zijn. Welk pro­bleem los jij op voor de be­zoe­ker en wat moet hij daar­voor doen? Een call-to-ac­ti­on op de­ze pa­gi­na zou bij­voor­beeld het aan­vra­gen van een prijs­lijst, of­fer­te of een gra­tis sam­ple kun­nen zijn.

Het­zelf­de geld ook voor on­li­ne ad­ver­ten­ties. Wie is de doel­groep van je ad­ver­ten­tie, in wel­ke fa­se van de aan­koop zit­ten ze en wat voor in­for­ma­tie ver­schaft de ad­ver­ten­tie? Met de­ze in­for­ma­tie kun je de lan­dings­pa­gi­na daar­op ook weer la­ten aan­slui­ten.

Check 2: ZorgZorg voor wei­nig af­lei­ding op de lan­dings­pa­gi­na

Je hebt een doel voor ogen met je lan­dings­pa­gi­na, of dat nu is om de be­zoe­ker zich te la­ten in­schrij­ven voor een nieuws­briefnieuws­brief of een aan­koop te la­ten doen. Het is be­lang­rijk dat de be­zoe­ker ge­fo­cust blijft op dit doel en niet wordt af­ge­leid door rand­za­ken. Houd je lan­dings­pa­gi­na daar­om zo clean mo­ge­lijk, zon­der over­bo­di­ge lin­kjes en me­nu's waar­mee hij de pa­gi­na zou kun­nen ver­la­ten. In on­der­staand voor­beeld van de SNS zie je dui­de­lijk dat de pa­gi­na een doel voor ogen heeft en dat is het ma­ken van een af­spraak.

 sns voor­beeld.png

 

 

Check 3: Biedt in­te­res­san­te con­tent aan

Net als op de rest van je web­si­te wil je ook je lan­dings­pa­gi­na's zo in­te­res­sant mo­ge­lijk hou­den voor de be­zoe­ker. Dit kun je doen met tekst, maar denk ook eens aan an­de­re vor­men van con­tent. Wis­sel tekst af met in­fo­grap­hics, vi­deo's en af­beel­din­gen. De web­si­te Read­lyRead­ly doet dit heel goed. Zij wis­se­len ver­schil­len­de ele­men­ten af. 

Ver­za­mel je via een si­te zo­als Trust­pi­lot re­views over je be­drijf? Dan kun je vaak via hun web­si­te zo­ge­noem­de re­view­boxen plaat­sen op je lan­dings­pa­gi­na. Het la­ten zien van je re­cen­sies geeft een be­trouw­baar ge­voel aan je be­zoe­ker, mits je na­tuur­lijk over het al­ge­meen geen he­le la­ge sco­re hebt waar­door je je juist be­zoe­kers kan af­schrik­ken.

Een com­bi­na­tie van ver­schil­len­de vor­men van con­tent houdt de aan­dacht van je be­zoe­ker vast op de pa­gi­na.

Check 4: Geef de be­zoe­ker vol­doen­de in­for­ma­tie

Bui­ten het aan­bie­den van af­wis­se­len­de ele­men­ten van con­tent, is het ook be­lang­rijk om je be­zoe­ker vol­doen­de te in­for­me­ren over het pro­duct of dienst. Vaak is de com­mu­ni­ca­tie-ui­ting waar­van­daan de be­zoe­ker op de lan­dings­pa­gi­na komt een trig­ger, een kor­te bood­schap. Op de lan­dings­pa­gi­na kun je die­per in­gaan op de in­houd. Zorg er­voor dat je ook met je in­for­ma­tie niet te­veel af­lei­ding biedt, houdt het clean en sim­pel.  

Check 5: Ga voor een op­val­len­de CTA

El­ke lan­dings­pa­gi­na heeft een dui­de­lij­ke call-to-ac­ti­on (CTA) no­dig. Met de CTA maak je dui­de­lijk aan de be­zoe­ker wat er van hem wordt ver­wacht, zo­als het in­schrij­ven voor een nieuws­brief of een of­fer­te aan­vra­gen. Voor een op­ti­maal re­sul­taat geef je CTA het liefst een af­wij­ken­de kleur van de rest van je web­si­te en blijft de­ze te al­len tij­den zicht­baar voor de be­zoe­ker. Je kunt er­voor kie­zen om de CTA 'bo­ven de vouw' te plaat­sen of als je nog een stap­je ver­der wilt gaan, kies je voor een CTA die al­tijd zicht­baar is op de pa­gi­na, ook als je naar be­ne­den scrolt. Als een CTA al­tijd in beeld is, zal je be­zoe­ker meer ge­trig­gerd wor­den om over te gaan tot ac­tie.

Ook de tekst in de CTA is be­lang­rijk. Geef dui­de­lijk en kort aan wat er ge­beurt als de be­zoe­ker op de but­ton klikt, bij­voor­beeld 'Schrijf je in voor de nieuws­brief' of 'Be­stel di­rect!'. De CTA van Spo­ti­fy is een goed voor­beeld, waar­bij de groe­ne kleur af­wijkt van de huis­stijl­kleu­ren en daar­door goed op­valt. 

Spo­ti­fy voor­beeld2.png

*

Hoeveel letters heeft de naam Capica? (antwoord is numeriek)

  • Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?