Op een succesvol sociaal intranet wordt online samengewerkt, kennis gedeeld en ga zo maar door. Informatie toevoegen is niet meer een taak van alleen de afdeling communicatie, iedereen kan bijdragen. Samen zorg je voor het succes. Toch kan de overgang van een klassiek intranet naar een sociaal intranet best een 'enge' stap zijn. Want hoeveel vrijheid geef je? Wie mag wat publiceren? En hoe gaan medewerkers het nieuwe intranet straks gebruiken?
Tips om je intranetintranet sociaal te maken
Er zijn meerdere redenen om te kiezen voor een sociaal intranet. Je wilt medewerkers faciliteren om online samen te werken, hen stimuleren om kennis te delen of bijvoorbeeld het 'wij-gevoel' versterken. Met een sociaal intranet kun je dit bereiken. De toevoeging 'sociaal' is niet voor niets. Ik geef je daarom in deze blogblog enkele tipstips om het maximale uit je sociale intranet te halen.
# Besteed aandacht aan je ambassadeurs
Zeker bij de opstart van het nieuwe intranet zijn ambassadeurs van groot belang. Zij hebben een voorbeeldfunctie als het gaat om het optimaal gebruiken van het portaal. Betrek hen daarom zo vroeg mogelijk in het proces van de opstart. Laat hen meedenken over welke functionaliteiten nodig zijn en vraag waar behoefte aan is.
Is het nieuwe intranet live? Blijf dan ook aandacht besteden aan je ambassadeurs. Zet medewerkers die het goed doen, bijvoorbeeld door actief kennis te delen, ook af en toe in het zonnetje.
# Stel niet te veel beperkingen in
In de achtergrond van intranet kun je als beheerder rechten toekennen. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven wie een blog mag publiceren. Door het bloggen wordt kennis, die normaal vaak binnen een afdeling bleef 'hangen', veel breder in de organisatie gedeeld.
Vanuit Capica zijn wij groot voorstander van open communicatie. Promoot daarom niet alleen dat medewerkers gaan bloggen, maar geef ze vooral ook de ruimte (rechten) om dit te doen. Sommige organisaties kiezen er ook voor om de rechten (wie mag wat publiceren) geleidelijk aan uit te breiden. Er is niet één juiste methode, daarom kijken we bij de introductie vooral ook goed naar jullie (type) organisatie.
# Een beetje meer fun
We werken steeds vaker op wisselende locaties en tijden. Waar het vroeger heel normaal was om even bij te praten bij de koffie automaat, is dat nu geen vanzelfsprekendheid meer. Maar de behoefte aan contact met je collega's is niet veranderd.
Dat er af en toe 'online gesproken' wordt over minder zakelijke onderwerpen hoeft ook helemaal geen probleem te zijn. Net zoals dat gesprek bij de koffie automaat geen probleem was. Sterker nog, het zorgt er vooral voor dat je intranet als een prettige plek gezien wordt. Een plek die niet alleen nuttig is, maar ook een beetje fun. Die combinatie zorgt er juist voor dat je intranet een succes wordt. Als mensen op een prettige manier kunnen wennen aan het nieuwe intranet vergroot dit ook de kans dat zij het actief voor hun werk gaan gebruiken.
Om een voorbeeld te geven, bij één van onze opdrachtgevers uit de zorg, werd door een medewerker een blog geplaatst over de film 'Intouchables'. Nu kun je denken, een zakelijk platform is geen geschikte plek om het over films te hebben. Toch ontstond er na het plaatsen van deze blog een mooie discussie over de zorg en het persoonlijk contact met cliënten (waar deze film ook over gaat).
# Open communicatie
Op een sociaal intranet kunnen medewerkers reageren op elk artikel. Geef hen deze ruimte ook. Het is belangrijke bron van informatie als het gaat om de vraag 'wat speelt er in de organisatie'. Zelfs al zouden er wat minder 'wenselijke' berichten geplaatst worden, het is alleen maar goed dat zaken besproken worden.
Natuurlijk kun je er voor kiezen om het reageren uit te zetten bij bepaalde onderwerpen, maar het feit dat iets niet online geplaatst wordt, wil niet zeggen dat het niet speelt. Het is alleen beter zichtbaar online. Bovendien geeft het organisaties daarbij ook de kans om in gesprek te gaan en om bijvoorbeeld zaken opnieuw of beter uit te leggen.
Adoptie van een (nieuw) sociaal intranet
Vanuit Capica denken we mee in de adoptieadoptie van het intranet. Daarbij nemen we ook bovenstaande vragen, zoals wie mag wat doen, mee. We kijken goed naar jullie organisatie en wat passend is. Benieuwd naar wat we hierin voor jouw organisatie kunnen betekenen? ContactHier vind je mijn contactgegevens.
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?