Hoe maak je het intranet écht sociaal?

Op een suc­ces­vol so­ci­aal in­tra­net wordt on­li­ne sa­men­ge­werkt, ken­nis ge­deeld en ga zo maar door. In­for­ma­tie toe­voe­gen is niet meer een taak van al­leen de af­de­ling com­mu­ni­ca­tie, ie­der­een kan bij­dra­gen. Sa­men zorg je voor het suc­ces. Toch kan de over­gang van een klas­siek in­tra­net naar een so­ci­aal in­tra­net best een 'en­ge' stap zijn. Want hoe­veel vrij­heid geef je? Wie mag wat pu­bli­ce­ren? En hoe gaan me­de­wer­kers het nieu­we in­tra­net straks ge­brui­ken? 

Marléne 13-06-2017 Contact

Tips om je in­tra­netin­tra­net so­ci­aal te ma­ken

Er zijn meer­de­re re­de­nen om te kie­zen voor een so­ci­aal in­tra­net. Je wilt me­de­wer­kers fa­ci­li­te­ren om on­li­ne sa­men te wer­ken, hen sti­mu­le­ren om ken­nis te de­len of bij­voor­beeld het 'wij-ge­voel' ver­ster­ken. Met een so­ci­aal in­tra­net kun je dit be­rei­ken. De toe­voe­ging 'so­ci­aal' is niet voor niets. Ik geef je daar­om in de­ze blogblog en­ke­le tipstips om het maxi­ma­le uit je so­ci­a­le in­tra­net te ha­len.

# Be­steed aan­dacht aan je am­bas­sa­deurs

Ze­ker bij de op­start van het nieu­we in­tra­net zijn am­bas­sa­deurs van groot be­lang. Zij heb­ben een voor­beeld­func­tie als het gaat om het op­ti­maal ge­brui­ken van het por­taal. Be­trek hen daar­om zo vroeg mo­ge­lijk in het pro­ces van de op­start. Laat hen mee­den­ken over wel­ke func­ti­o­na­li­tei­ten no­dig zijn en vraag waar be­hoef­te aan is.

Is het nieu­we in­tra­net li­ve? Blijf dan ook aan­dacht be­ste­den aan je am­bas­sa­deurs. Zet me­de­wer­kers die het goed doen, bij­voor­beeld door ac­tief ken­nis te de­len, ook af en toe in het zon­ne­tje.

# Stel niet te veel be­per­kin­gen in

In de ach­ter­grond van in­tra­net kun je als be­heer­der rech­ten toe­ken­nen. Zo kun je bij­voor­beeld aan­ge­ven wie een blog mag pu­bli­ce­ren. Door het blog­gen wordt ken­nis, die nor­maal vaak bin­nen een af­de­ling bleef 'han­gen', veel bre­der in de or­ga­ni­sa­tie ge­deeld.

Van­uit Ca­pi­ca zijn wij groot voor­stan­der van open com­mu­ni­ca­tie. Pro­moot daar­om niet al­leen dat me­de­wer­kers gaan blog­gen, maar geef ze voor­al ook de ruim­te (rech­ten) om dit te doen. Som­mi­ge or­ga­ni­sa­ties kie­zen er ook voor om de rech­ten (wie mag wat pu­bli­ce­ren) ge­lei­de­lijk aan uit te brei­den. Er is niet één juis­te me­tho­de, daar­om kij­ken we bij de in­tro­duc­tie voor­al ook goed naar jul­lie (ty­pe) or­ga­ni­sa­tie.

# Een beet­je meer fun

We wer­ken steeds va­ker op wis­se­len­de lo­ca­ties en tij­den. Waar het vroe­ger heel nor­maal was om even bij te pra­ten bij de kof­fie au­to­maat, is dat nu geen van­zelf­spre­kend­heid meer. Maar de be­hoef­te aan con­tact met je col­le­ga's is niet ver­an­derd.

Dat er af en toe 'on­li­ne ge­spro­ken' wordt over min­der za­ke­lij­ke on­der­wer­pen hoeft ook he­le­maal geen pro­bleem te zijn. Net zo­als dat ge­sprek bij de kof­fie au­to­maat geen pro­bleem was. Ster­ker nog, het zorgt er voor­al voor dat je in­tra­net als een pret­ti­ge plek ge­zien wordt. Een plek die niet al­leen nut­tig is, maar ook een beet­je fun. Die com­bi­na­tie zorgt er juist voor dat je in­tra­net een suc­ces wordt. Als men­sen op een pret­ti­ge ma­nier kun­nen wen­nen aan het nieu­we in­tra­net ver­groot dit ook de kans dat zij het ac­tief voor hun werk gaan ge­brui­ken.

Om een voor­beeld te ge­ven, bij één van on­ze op­dracht­ge­vers uit de zorg, werd door een me­de­wer­ker een blog ge­plaatst over de film 'In­tou­cha­bles'. Nu kun je den­ken, een za­ke­lijk plat­form is geen ge­schik­te plek om het over films te heb­ben. Toch ont­stond er na het plaat­sen van de­ze blog een mooie dis­cus­sie over de zorg en het per­soon­lijk con­tact met cli­ën­ten (waar de­ze film ook over gaat).

# Open com­mu­ni­ca­tie

Op een so­ci­aal in­tra­net kun­nen me­de­wer­kers re­a­ge­ren op elk ar­ti­kel. Geef hen de­ze ruim­te ook. Het is be­lang­rij­ke bron van in­for­ma­tie als het gaat om de vraag 'wat speelt er in de or­ga­ni­sa­tie'. Zelfs al zou­den er wat min­der 'wen­se­lij­ke' be­rich­ten ge­plaatst wor­den, het is al­leen maar goed dat za­ken be­spro­ken wor­den.
Na­tuur­lijk kun je er voor kie­zen om het re­a­ge­ren uit te zet­ten bij be­paal­de on­der­wer­pen, maar het feit dat iets niet on­li­ne ge­plaatst wordt, wil niet zeg­gen dat het niet speelt. Het is al­leen be­ter zicht­baar on­li­ne. Bo­ven­dien geeft het or­ga­ni­sa­ties daar­bij ook de kans om in ge­sprek te gaan en om bij­voor­beeld za­ken op­nieuw of be­ter uit te leg­gen.

Adop­tie van een (nieuw) so­ci­aal in­tra­net

Van­uit Ca­pi­ca den­ken we mee in de adop­tieadop­tie van het in­tra­net. Daar­bij ne­men we ook bo­ven­staan­de vra­gen, zo­als wie mag wat doen, mee. We kij­ken goed naar jul­lie or­ga­ni­sa­tie en wat pas­send is. Be­nieuwd naar wat we hier­in voor jouw or­ga­ni­sa­tie kun­nen be­te­ke­nen? Con­tactHier vind je mijn con­tact­ge­ge­vens.

 

*

Hoeveel letters heeft de naam Capica? (antwoord is numeriek)

  • Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?