De handvatten voor succes in het tweede evolutiestadium

De evo­lu­tie­sta­dia in het in­tra­net evo­lu­tie­mo­del be­schrij­ven de ma­te van on­mis­baar­heid van een in­tra­net en de di­men­sies de ver­schil­len­de doel­ein­den van het in­tra­net. Bin­nen de­ze di­men­sies zijn de be­hoef­ten en ver­wach­tin­gen van de me­de­wer­kers in kaart ge­bracht, dit noe­men we de hand­vat­ten voor suc­ces. In de vo­ri­ge blog over het in­tra­net evo­lu­tie­mo­del heb ik uit­ge­legd wat de hand­vat­ten voor suc­ces zijn in het eer­ste evo­lu­tie­sta­di­um. In de­ze blog lees je wat de hand­vat­ten voor suc­ces zijn in het twee­de evo­lu­tie­sta­di­um, en ge­ven wij je tips om het in­tra­net zo suc­ces­vol mo­ge­lijk te ma­ken. Lees snel ver­der.

Laird 14-04-2020 Contact

Hand­vat voor suc­ces in de di­men­sie In­for­ma­tie­voor­zie­ning

Is al­le in­for­ma­tie die me­de­wer­kers no­dig heb­ben om hun werk te kun­nen doen in­mid­dels be­schik­baar op het in­tra­net? Dan voor­zie je in de be­hoef­ten en ver­wach­tin­gen van me­de­wer­kers die pas­sen bij het eer­ste evo­lu­tie­sta­di­um. Om tot een so­ci­aal in­tra­netin­tra­net te ko­men, zorgzorg je er­voor dat het in­tra­net aan­sluit bij de be­hoef­ten en ver­wach­tin­gen van het twee­de evo­lu­tie­sta­di­um.

Het hand­vat voor suc­ces bin­nen de­ze di­men­sie en dit sta­di­um is 'in­ter­ac­tie (sti­mu­le­ren)'. Me­de­wer­kers heb­ben be­hoef­te om zelf deel te ne­men aan het in­tra­net via so­ci­a­le ele­men­ten, zo­als re­a­ge­ren op be­rich­ten.

Tips:

  • Sti­mu­leer me­de­wer­kers die nog geen be­hoef­te heb­ben aan in­ter­ac­tie door ga­mi­fi­ca­tie toe te voe­gen, zo­als het ver­die­nen van bad­ges bij het plaat­sen van re­ac­ties.
  • Me­de­wer­kers ge­ven via re­ac­ties feed­back op in­for­ma­tie. Door me­de­wer­kers ver­ant­woor­de­lijk te ma­ken voor het ver­wer­ken van feed­back, wordt de in­for­ma­tie op het in­tra­net steeds be­ter en com­ple­ter.
  • Je kunt de mo­ge­lijk­heid om 'te waar­de­ren' toe­voe­gen in de nieuws mo­du­lemo­du­le, zo­als een vind-ik-leuk knop. En je kunt de mo­ge­lijk­heid ge­ven om een nieuws­be­richt door te stu­ren naar een col­le­ga.
  • Wil­len steeds meer af­de­lin­gen hun ei­gen nieuws plaat­sen? Maak dan één of meer­de­re me­de­wer­kers van een af­de­ling nieuws­re­dac­teur.
  • Laat steeds meer me­de­wer­kers toe­tre­den tot de re­dac­tie van de agen­da mo­du­le, zo­als af­de­lings­se­cre­ta­res­ses. Zij kun­nen dan ver­ga­de­rin­gen en af­spra­ken voor af­de­lin­gen toe­voe­gen.

Hand­vat voor suc­ces in de di­men­sie Sa­men­wer­king

Het hand­vat voor suc­ces bin­nen de­ze di­men­sie en dit sta­di­um is 'par­ti­ci­pe­ren'. De groep ear­ly adop­ters, die in het vo­ri­ge sta­di­um be­hoef­te had om in­for­ma­tie te zen­den, wordt een steeds gro­te­re groep ge­brui­kers. Daar­naast groeit de be­hoef­te om zelf deel te ne­men aan het in­tra­net om een ge­za­men­lijk doel te be­rei­ken.

Tips:

  • Je sti­mu­leert me­de­wer­kers om on­li­ne sa­men te wer­ken door laag­drem­pe­li­ge sa­men­wer­kings­func­ti­o­na­li­tei­ten te in­tro­du­ce­ren, zo­als Chat, Com­mu­ni­ty, Pro­jec­ten en Vraag & aan­bod.
  • Je krijgt meer me­de­wer­kers aan het blog­gen als je werkt met de 'geef het stok­je door' me­tho­de. In de eer­ste blogblog leg je uit dat ie­der­een zelf mag we­ten waar de blog over gaat en dat ze de blog moe­ten af­slui­ten met de naam van de per­soon aan wie je het stok­je wilt door­ge­ven.
  • Ko­men er re­gel­ma­tig vra­gen bin­nen bij de af­de­ling HRM bui­ten het in­tra­net om? Laat me­de­wer­kers hun vraag dan ook via het in­tra­net stel­len in de Veel ge­stel­de vra­gen mo­du­le. Hier­door zijn de vra­gen en ant­woor­den voor ie­der­een zicht­baar.
  • Zorg dat me­de­wer­kers zelf in de Chat mo­du­le kun­nen in­stel­len of zij be­schik­baar zijn. Dit voor­komt dat me­de­wer­kers 'ge­leefd' wor­den door chats. Ook kun je de be­schik­baar­heid kop­pe­len aan de te­le­foon­cen­tra­le.
  • Stuur niet te veel op de in­houd van de Com­mu­ni­tyCom­mu­ni­ty. Hoe en­thou­si­as­ter me­de­wer­kers wor­den, hoe meer ze de­ze vorm van sa­men­wer­ken gaan ge­brui­ken. Dit kan ook een ge­za­men­lij­ke in­te­res­se in de pri­vés­feer zijn, zo­als 'het lek­ker­ste ap­pel­taart re­cep­t'.

Hand­vat­ten voor suc­ces in de di­men­sie On­der­steu­ning

Het hand­vat voor suc­ces bin­nen de di­men­sie On­der­steu­ning in het twee­de evo­lu­tie­sta­di­um is 'be­na­de­ren'. In dit evo­lu­tie­sta­di­um voor­zie je in de be­hoef­te van de me­de­wer­kers door be­drijfs- en werk­pro­ces on­der­steu­nen­de on­der­de­len via het in­tra­net te kun­nen be­na­de­ren. Dit doe je door links naar (ex­ter­ne) ap­pli­ca­ties aan te bie­den op het in­tra­net, zo­als een CRM-sys­teem. Daar­naast biedt je for­mu­lie­ren op het in­tra­net aan waar­mee me­de­wer­kers zelf za­ken kun­nen re­ge­len, zo­als de­cla­ra­tie­for­mu­lie­ren.

Tips:

  • Maak het me­de­wer­kers bij het in­die­nen van de­cla­ra­ties ge­mak­ke­lijk door web­for­mu­lie­ren aan te bie­den waar­in lei­ding­ge­ven­den ge­toond wor­den. De me­de­wer­ker kan zo de ei­gen lei­ding­ge­ven­den se­lec­te­ren en het for­mu­lier di­rect door­stu­ren.
  • Zorg dat ge­brui­kers di­rect zijn in­ge­logd in het CRM-sys­teem als zij via de link op het in­tra­net naar de CRM-ap­pli­ca­tie gaan.
  • Maak for­mu­lie­ren voor al­le on­der­de­len waar je toe­stem­ming voor no­dig hebt van een lei­ding­ge­ven­de, zo­als ver­lof, op­lei­din­gen etc.

In de vol­gen­de blog over het In­tra­net Evo­lu­tie­mo­del ver­tel ik wel­ke hand­vat­ten voor suc­ces ho­ren bij het der­de evo­lu­tie­sta­di­um. Wil je meer le­zen over het In­tra­net Evo­lu­tie­mo­del? Vraag gra­tis ons boek 'De weg naar een suc­ces­vol so­ci­aal in­tra­net' aan!

*

Aan welke straat is Capica gevestigd? (antwoord in kleine letters)

  • Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?