5 SEO tips die iedereen kan gebruiken

El­ke on­der­ne­mer wil graag dat zijn web­si­te hoog in de zoek­re­sul­ta­ten van Goog­le te­recht komt. Om dat te be­rei­ken zul je SEO (Search En­gi­ne Op­ti­mi­za­ti­on) moe­ten toe­pas­sen. Klinkt als een in­ge­wik­kel­de klus, maar het valt best mee. In­ter­net staat vol met goe­de tips waar­mee je di­rect aan de slag kunt. Ik heb al­vast een aan­tal tips op een rij ge­zet die je ze­ker niet moet ver­ge­ten tij­dens het op­ti­ma­li­se­ren van je web­si­te.

Malou 19-06-2019 Contact

Tip 1: Stel een alt text en tit­le tagtag in

De alt text is een zin of ti­tel die je geeft aan een af­beel­ding. We ken­nen het al­le­maal wel; we uplo­a­den een af­beel­ding in ons CMS, de­ze heeft een be­stands­naam als IMG000359.jpg en we den­ken 'dat is wel goed zo'. Toch is het be­lang­rijk om de­ze ti­tel (van te­vo­ren) al aan te pas­sen. Geef je af­beel­ding een ti­tel waar­uit op te ma­ken is wat er op de af­beel­ding staat. Goog­leGoog­le is na­me­lijk geen mens, maar een ro­bot en be­grijpt niet wat er op een af­beel­ding te zien is. Help hem dus een beet­je op weg. Staat er een ro­de au­to op de af­beel­ding? Noem de­ze dan ro­de-au­to.jpg.

Ver­geet ook de tit­le tag niet, Goog­le hecht veel waar­de aan de tekst die in de­ze ti­tel staat. Je tit­le tag is de eer­ste zin van je or­ga­ni­sche zoek­re­sul­taat in de re­sul­ta­ten­lijst van Goog­le. De­ze is be­lang­rijk om goed in te rich­ten met je be­lang­rijk­ste zoek­woord, om­dat zo­wel Goog­le als je be­zoe­ker pre­cies moet we­ten waar de lan­dings­pa­gi­na over gaat. De tit­le tag wordt ook ge­toond in het tab­je van je brow­ser. Via je CMS kun je de tit­le tag in­rich­ten. Geef de­ze niet meer dan 55 te­kens, an­ders zie je niet de he­le ti­tel in je re­sul­taat staan.  

Tit­le_tag.jpg

Tip 2: Ver­geet de zoek­woord­dicht­heid

Of­fi­ci­eel ge­zien zou je een zoek­woord­dicht­heid moe­ten heb­ben in je tekst op pa­gi­na's van tus­sen de 2 en 4 pro­cent. Dit be­te­kent dat van al je woor­den on­ge­veer 2 tot 4 pro­cent je zoek­woord mag zijn. Ech­ter heeft htt­ps://let­ter­za­ken.nl/seo-my­the-zoek­woord­dicht­heid/Rand Fis­h­kin van Goog­le in 2014 aan­ge­ge­ven dat de key­word den­si­tykey­word den­si­ty al sinds 2002 niet meer re­le­vant is. Tot op he­den is er nog steeds wei­nig on­der­zoek ge­daan of dit echt zo is en daar­om hou­den de mees­te tekst­schrij­vers nog steeds vast aan die 2 tot 4 pro­cent.

Mijn ad­vies; schrijf voor­al je tek­sten voor je doel­groepdoel­groep en laat die key­word den­si­ty los. Het is fijn als je hoog rankt in Goog­le, maar als je pa­gi­na on­lees­baar wordt door­dat je flink rond­strooit met je zoek­woor­den, dan haakt je be­zoe­ker als­nog af. En je be­zoe­ker is nog al­tijd de­ge­ne waar je je web­si­teweb­si­te voor maakt, niet voor Goog­le.

Zorg er dus voor dat de pa­gi­na goed lees­baar is, de tek­sten niet te lang zijn, maar wel al­le in­for­ma­tie be­vat waar je le­zer naar op zoek is. Als je le­zer be­grijpt waar je tekst over gaat, dan snapt Goog­le het ook.

 

Tip 3. Voeg je web­si­te toe aan Goog­le Search Con­so­le

Iets wat ik he­laas nog te­veel voor­bij zie ko­men, is dat on­der­ne­mers hun web­si­te niet heb­ben ge­kop­peld aan de gra­tis tool Goog­le Search Con­so­le (GSC). De­ze tool is ont­zet­tend han­dig om de pres­ta­ties van je web­si­te te me­ten, pro­ble­men op te los­sen en er­voor te zor­gen dat je web­si­te op­valt in de zoek­re­sul­ta­ten van Goog­le.

GSC is een­vou­dig in te stel­len met je Goog­le Ana­ly­tics-ac­count met het tt­ps://sup­port.goog­le.com/ana­ly­tics/ans­wer/1308621?hl=nlvol­gen van de­ze stap­pen.

GSC biedt ve­le mo­ge­lijk­he­den om je web­si­te te ana­ly­se­ren. Per­soon­lijk vind ik het pret­tig om met de­ze tool het zoek­ver­keer te chec­ken. Wel­ke zoek­ter­men heb­ben be­zoe­kers ge­bruikt waar­door zij een ad­ver­ten­tie van mij te zien kre­gen? Op de­ze ma­nier krijg je een goed over­zicht van zoek­woor­den die goed pres­te­ren (waar veel op is ge­klikt) en zoek­woor­den die het min­der goed doen. Ook kun je de­ze zoek­woor­den­lijst ge­brui­ken om in­spi­ra­tie op te doen. Zit­ten er in­te­res­san­te zoek­woor­den tus­sen om je be­zoe­ker op je web­si­te mee te lok­ken? Maak voor de­ze zoek­woor­den dan een apar­te lan­dings­pa­gi­na aan en richt de­ze spe­ci­aal voor hun in. Je be­zoe­ker zich aan­ge­spro­ken op je web­si­te, blijft lan­ger (wat goed is voor de ge­mid­del­de lees­tijd) en gaat wel­licht nog over tot een con­ver­sie (b.v. een aan­koop of aan­mel­ding).

Dit is nog maar een klein stuk­je van wat er al­le­maal mo­ge­lijk is. htt­ps://www.deso­ci­al­m­e­dia­trai­ning.nl/nieu­we-ver­sie-goog­le-search-con­so­le/In dit ar­ti­kel staat een mooi over­zicht van al­le func­ti­o­na­li­tei­ten.

 

Tip 4: Richt je pa­gi­na's cor­rect in

De op­bouw van je pa­gi­na's is be­lang­rijk voor zo­wel je be­zoe­ker als voor Goog­le. Je pa­gi­na moet ge­brui­kers­vrien­de­lijk zijn, maar ook ze­ker zoek­ma­chi­ne­vrien­de­lijk. Neem on­der­staan­de on­der­de­len in ie­der ge­val al­tijd mee als je een nieu­we pa­gi­na in­richt.

Be­paal je doel en doel­groep: Be­denk van te­vo­ren wat je doel is met de pa­gi­na en houdt re­ke­ning met je doel­groep. Een be­zoe­ker die puur op zoek is naar glo­ba­le in­for­ma­tie wil iets an­ders le­zen dan ie­mand die al pre­cies weet wat 'ie wilt.

Tit­le tag: Daar is 'ie weer, de tit­le tag. Zo­als ge­zegd bij tip 1 moet je de­ze al­tijd in­rich­ten.

Me­ta de­scrip­ti­on: Ook de me­ta discrip­ti­on is een be­lang­rijk on­der­deel wat je niet mag ver­ge­ten. Dit is het stuk­je tekst on­der je tit­le tag in de zoek­re­sul­ta­ten van Goog­le. Je tit­le tag en me­ta de­scrip­ti­on gaan al­tijd hand in hand, dus zorgzorg er­voor dat ze goed op el­kaar aan­slui­ten.

me­ta_de­scrip­ti­on.jpg

URL in­rich­ten: Het door­lin­ken naar an­de­re pa­gi­na's in je tekst is al­tijd een goed idee. Zorg er­voor dat je een URL hebt waar je ook pre­cies aan kunt af­le­zen wat er in die pa­gi­na te vin­den is. Zo wordt het dui­de­lijk voor je be­zoe­ker en voor Goog­le.

Ver­hoog de ge­mid­del­de lees­tijd: Goog­le hecht veel waar­de aan hoe­lang een be­zoe­ker op jouw web­si­te zit. Im­mers, als een be­zoe­ker lang op een pa­gi­na blijft, dan moet de con­tentcon­tent wel in­te­res­sant zijn. Pro­beer daar­om dus je be­zoe­kers zo­lang mo­ge­lijk op je web­si­te te hou­den. Dit kun je doen door in­te­res­san­te me­dia aan te bie­den, bij­voor­beeld in de vorm van vi­deo's of in­fo­grap­hics.

Voeg sha­re knop­pen toe: Ook so­ci­al me­dia speelt een gro­te rol bij de ran­king van je pa­gi­na's. Maak daar­om op el­ke pa­gi­na so­ci­al me­dia sha­re knop­pen zicht­baar, zo­dat be­zoe­kers je pa­gi­na of ar­ti­kel kun­nen de­len of er­op kun­nen re­a­ge­ren.

Door­klik­mo­ge­lijk­he­den: Geef je be­zoe­ker op el­ke pa­gi­na mo­ge­lijk­he­den om ver­der te klik­ken. Dit kan bij­voor­beeld zijn naar de vo­ri­ge of vol­gen­de pa­gi­na, een an­de­re pa­gi­na in het me­nu of een call to ac­ti­oncall to ac­ti­on. Een call to ac­ti­on is voor­al een aan­ra­der als jij graag be­paal­de con­ver­sies wilt krij­gen, zo­als het ver­stu­ren van een con­tact­for­mu­lier of het aan­ma­ken van een ac­count.

 

Tip 5: Schrijf al­tijd voor je doel­groep

Zo­als ik al eer­der aan­gaf bij tip 2: Houd je doel­groep/be­zoe­ker al­tijd in ge­dach­ten bij het ma­ken van con­tent. Als jij re­le­van­te con­tent maakt waar­mee je be­zoe­ker pre­cies leest waar hij naar op zoek was, dan vindt Goog­le dat heel waar­de­vol en zul je op een ge­ge­ven mo­ment au­to­ma­tisch ho­ger ge­rankt wor­den. Blijf voor­al ge­duld hou­den, SEO is een kwes­tie van de lan­ge adem!

*

Wat is het telefoonnummer van Capica? (10 cijfers achter elkaar typen)

  • Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?