Elke ondernemer wil graag dat zijn website hoog in de zoekresultaten van Google terecht komt. Om dat te bereiken zul je SEO (Search Engine Optimization) moeten toepassen. Klinkt als een ingewikkelde klus, maar het valt best mee. Internet staat vol met goede tips waarmee je direct aan de slag kunt. Ik heb alvast een aantal tips op een rij gezet die je zeker niet moet vergeten tijdens het optimaliseren van je website.
Tip 1: Stel een alt text en title tagtag in
De alt text is een zin of titel die je geeft aan een afbeelding. We kennen het allemaal wel; we uploaden een afbeelding in ons CMS, deze heeft een bestandsnaam als IMG000359.jpg en we denken 'dat is wel goed zo'. Toch is het belangrijk om deze titel (van tevoren) al aan te passen. Geef je afbeelding een titel waaruit op te maken is wat er op de afbeelding staat. GoogleGoogle is namelijk geen mens, maar een robot en begrijpt niet wat er op een afbeelding te zien is. Help hem dus een beetje op weg. Staat er een rode auto op de afbeelding? Noem deze dan rode-auto.jpg.
Vergeet ook de title tag niet, Google hecht veel waarde aan de tekst die in deze titel staat. Je title tag is de eerste zin van je organische zoekresultaat in de resultatenlijst van Google. Deze is belangrijk om goed in te richten met je belangrijkste zoekwoord, omdat zowel Google als je bezoeker precies moet weten waar de landingspagina over gaat. De title tag wordt ook getoond in het tabje van je browser. Via je CMS kun je de title tag inrichten. Geef deze niet meer dan 55 tekens, anders zie je niet de hele titel in je resultaat staan.
Title_tag.jpg
Tip 2: Vergeet de zoekwoorddichtheid
Officieel gezien zou je een zoekwoorddichtheid moeten hebben in je tekst op pagina's van tussen de 2 en 4 procent. Dit betekent dat van al je woorden ongeveer 2 tot 4 procent je zoekwoord mag zijn. Echter heeft https://letterzaken.nl/seo-mythe-zoekwoorddichtheid/Rand Fishkin van Google in 2014 aangegeven dat de keyword densitykeyword density al sinds 2002 niet meer relevant is. Tot op heden is er nog steeds weinig onderzoek gedaan of dit echt zo is en daarom houden de meeste tekstschrijvers nog steeds vast aan die 2 tot 4 procent.
Mijn advies; schrijf vooral je teksten voor je doelgroepdoelgroep en laat die keyword density los. Het is fijn als je hoog rankt in Google, maar als je pagina onleesbaar wordt doordat je flink rondstrooit met je zoekwoorden, dan haakt je bezoeker alsnog af. En je bezoeker is nog altijd degene waar je je websitewebsite voor maakt, niet voor Google.
Zorg er dus voor dat de pagina goed leesbaar is, de teksten niet te lang zijn, maar wel alle informatie bevat waar je lezer naar op zoek is. Als je lezer begrijpt waar je tekst over gaat, dan snapt Google het ook.
Tip 3. Voeg je website toe aan Google Search Console
Iets wat ik helaas nog teveel voorbij zie komen, is dat ondernemers hun website niet hebben gekoppeld aan de gratis tool Google Search Console (GSC). Deze tool is ontzettend handig om de prestaties van je website te meten, problemen op te lossen en ervoor te zorgen dat je website opvalt in de zoekresultaten van Google.
GSC is eenvoudig in te stellen met je Google Analytics-account met het ttps://support.google.com/analytics/answer/1308621?hl=nlvolgen van deze stappen.
GSC biedt vele mogelijkheden om je website te analyseren. Persoonlijk vind ik het prettig om met deze tool het zoekverkeer te checken. Welke zoektermen hebben bezoekers gebruikt waardoor zij een advertentie van mij te zien kregen? Op deze manier krijg je een goed overzicht van zoekwoorden die goed presteren (waar veel op is geklikt) en zoekwoorden die het minder goed doen. Ook kun je deze zoekwoordenlijst gebruiken om inspiratie op te doen. Zitten er interessante zoekwoorden tussen om je bezoeker op je website mee te lokken? Maak voor deze zoekwoorden dan een aparte landingspagina aan en richt deze speciaal voor hun in. Je bezoeker zich aangesproken op je website, blijft langer (wat goed is voor de gemiddelde leestijd) en gaat wellicht nog over tot een conversie (b.v. een aankoop of aanmelding).
Dit is nog maar een klein stukje van wat er allemaal mogelijk is. https://www.desocialmediatraining.nl/nieuwe-versie-google-search-console/In dit artikel staat een mooi overzicht van alle functionaliteiten.
Tip 4: Richt je pagina's correct in
De opbouw van je pagina's is belangrijk voor zowel je bezoeker als voor Google. Je pagina moet gebruikersvriendelijk zijn, maar ook zeker zoekmachinevriendelijk. Neem onderstaande onderdelen in ieder geval altijd mee als je een nieuwe pagina inricht.
Bepaal je doel en doelgroep: Bedenk van tevoren wat je doel is met de pagina en houdt rekening met je doelgroep. Een bezoeker die puur op zoek is naar globale informatie wil iets anders lezen dan iemand die al precies weet wat 'ie wilt.
Title tag: Daar is 'ie weer, de title tag. Zoals gezegd bij tip 1 moet je deze altijd inrichten.
Meta description: Ook de meta discription is een belangrijk onderdeel wat je niet mag vergeten. Dit is het stukje tekst onder je title tag in de zoekresultaten van Google. Je title tag en meta description gaan altijd hand in hand, dus zorgzorg ervoor dat ze goed op elkaar aansluiten.
meta_description.jpg
URL inrichten: Het doorlinken naar andere pagina's in je tekst is altijd een goed idee. Zorg ervoor dat je een URL hebt waar je ook precies aan kunt aflezen wat er in die pagina te vinden is. Zo wordt het duidelijk voor je bezoeker en voor Google.
Verhoog de gemiddelde leestijd: Google hecht veel waarde aan hoelang een bezoeker op jouw website zit. Immers, als een bezoeker lang op een pagina blijft, dan moet de contentcontent wel interessant zijn. Probeer daarom dus je bezoekers zolang mogelijk op je website te houden. Dit kun je doen door interessante media aan te bieden, bijvoorbeeld in de vorm van video's of infographics.
Voeg share knoppen toe: Ook social media speelt een grote rol bij de ranking van je pagina's. Maak daarom op elke pagina social media share knoppen zichtbaar, zodat bezoekers je pagina of artikel kunnen delen of erop kunnen reageren.
Doorklikmogelijkheden: Geef je bezoeker op elke pagina mogelijkheden om verder te klikken. Dit kan bijvoorbeeld zijn naar de vorige of volgende pagina, een andere pagina in het menu of een call to actioncall to action. Een call to action is vooral een aanrader als jij graag bepaalde conversies wilt krijgen, zoals het versturen van een contactformulier of het aanmaken van een account.
Tip 5: Schrijf altijd voor je doelgroep
Zoals ik al eerder aangaf bij tip 2: Houd je doelgroep/bezoeker altijd in gedachten bij het maken van content. Als jij relevante content maakt waarmee je bezoeker precies leest waar hij naar op zoek was, dan vindt Google dat heel waardevol en zul je op een gegeven moment automatisch hoger gerankt worden. Blijf vooral geduld houden, SEO is een kwestie van de lange adem!
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?