Zoek en gij zult vinden

7 tips

Zoekmachine

Het heer­lijk avond­je is ge­ko­men... Doet me den­ken aan vroe­ger. Met span­ning zat ik dan op het punt­je van mijn stoel te wach­ten tot er hard op de ra­men ge­bonkt werd. En dan, zoe­ken! 'Waar zou­den Sint en Piet de ca­deau­tjes nu weer ver­stopt heb­ben?' 'En wat zou er in al die pak­jes zit­ten?'

Laird 05-12-2014 Contact

Op het in­tra­netin­tra­net is het ook vaak span­nend wat je vindt,
als na het ty­pen van je zoek­op­dracht, het zoe­ken be­gint.

De re­sul­ta­ten ver­schij­nen één voor één,
maar wat je ei­gen­lijk zocht zie je niet met­een.

Daar raak de ge­brui­ker van ge­frus­treerd,
waar­door hij het uit­ein­de­lijk niet meer pro­beert.

Volg on­der­staan­de tips maar snel op,
dan wordt jouw zoek­ma­chi­nezoek­ma­chi­ne geen flop.

Zoek­veld al­tijd in beeld

Dit is een in­kop­per­tje, maar he­laas nog niet bij ie­der in­tra­net goed uit­ge­voerd. Zorg er­voor dat het zoek­veld bin­nen het in­tra­net al­tijd in beeld is en het liefst ook nog al­tijd op de­zelf­de plek.

Au­to­com­ple­te

Mis­schien weet je niet wat au­to­com­ple­te is, toch ge­bruik je het wel vaak. Goog­le maakt hier na­me­lijk ook ge­bruik van. Als je be­gint met het ty­pen van een zoek­term, dan ver­schij­nen er au­to­ma­tisch zoek­ter­men waar­naar je op zoek zou kun­nen zijn. VoilàVoilà, daar heb je de au­to­com­ple­te. Bin­nen een in­tra­net is dit toe te pas­sen door al­le woor­den op het in­tra­net te in­dexe­ren. Ook kun je de ge­bruik­te zoek­ter­men op­ne­men in de au­to­com­ple­te. Maar zorg er dan wel voor dat zoek­ter­men, die geen re­sul­ta­ten op­le­ve­ren, au­to­ma­tisch wor­den ver­wij­derd.
Om het he­le­maal com­pleet te ma­ken, kun je per zoek­term een al­ter­na­tief (zoek­sug­ges­tie) op­ne­men.

Weer­ga­ve zoek­re­sul­ta­ten

Bij een goe­de zoek­ma­chi­ne hoort ook een goe­de weer­ga­ve van de zoek­re­sul­ta­ten. Die weer­ga­ve kan per ty­pe con­tentcon­tent ver­schil­len bin­nen een in­tra­net. Zoek je na­me­lijk iets bin­nen een nieuws­be­richt, dan is het to­nen van de ti­tel, da­tum en in­tro­tekst in het zoek­re­sul­taat re­le­vant. Maar als je een per­soon zoekt, dan wil je zijn naam, te­le­foon­num­mer en e-mail­adres we­ten.

Zoe­ken bin­nen do­cu­men­ten

Waar­schijn­lijk heb je bin­nen het in­tra­net veel do­cu­men­ten op­ge­no­men. Kun je ook zoe­ken op de in­houd van de do­cu­men­ten? Of al­leen op de ti­tel en be­stands­naam? Als je bin­nen het ge­he­le do­cu­ment kunt zoe­ken, dan is het fijn als in het zoek­re­sul­taat staat aan­ge­ge­ven dat het bin­nen een do­cu­ment ge­von­den is.

Re­le­van­tie

Zoe­ken op re­le­van­tie is de meest com­plexe tip in dit rij­tje. Want, wat voor de één re­le­vant is, is voor de an­der he­le­maal niet re­le­vant. Toch heb ik een aan­tal voor­beel­den van zoe­ken op re­le­van­tie voor je op een rij ge­zet:

Is de plek waar de zoek­term voor­komt re­le­vant? Bij­voor­beeld in de in­tro, de ti­tel, de be­stands­naam, etc.Is het aan­tal keer dat de zoek­term voor­komt in de to­ta­le tekst re­le­vant?Kun je de con­tent waar­de­ren en is de­ze waar­de­ring re­le­vant?Maakt het uit wie de con­tent heeft ge­plaatst? Weegt een blog van de di­rec­teur bij­voor­beeld zwaar­der dan het blog van een sta­gi­air?Is het re­le­vant hoe vaak de con­tent is be­ke­ken en hoe vaak er­op is ge­re­a­geerd?Kun je de con­tent ver­rij­ken met tags? We­gen tags die over­een­ko­men met de zoek­term zwaar­der dan con­tent die de­zelf­de zoek­term be­vat?

Heb je be­paald wat je re­le­vant vindt? Be­paal dan welk punt het zwaarst weegt en welk het minst en geef een we­ging mee. Op die ma­nier kan be­re­kend wor­den welk zoek­re­sul­taat het meest re­le­vant is en dus bo­ven­aan moet ko­men te staan.

Sor­te­ring

De sor­te­ring kan bij ie­der ty­pe con­tent an­ders zijn. Bij nieuws kun je bij­voor­beeld sor­te­ren op meest re­cent. Maar bij een adres­boek kun je op voor- of op ach­ter­naam sor­te­ren en dan ook nog eens van A tot Z of van Z naar A. Be­kijk per ty­pe con­tent wat lo­gi­sche op­ties voor de sor­te­ring zijn.

Een open deur in­trap­pen

De­ze co­lumn sluit ik af met het in­trap­pen van een open deur,
ik zeg het er al­vast bij, dan krijg ik geen ge­zeur.
Je vindt al­leen de din­gen die ge­plaatst zijn,
zon­der con­tent is de kans op vin­den heel erg klein.
Dus als ie­der­een nu deelt wat hij weet,
zijn de zoek­re­sul­ta­ten bin­nen no ti­meno ti­me com­pleet.

Een fij­ne pak­jes­avond al­le­maal en goed zoe­ken naar de ca­deaus. 

*

Hoeveel letters heeft de naam Capica? (antwoord is numeriek)

  • Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?