7 tips
Het heerlijk avondje is gekomen... Doet me denken aan vroeger. Met spanning zat ik dan op het puntje van mijn stoel te wachten tot er hard op de ramen gebonkt werd. En dan, zoeken! 'Waar zouden Sint en Piet de cadeautjes nu weer verstopt hebben?' 'En wat zou er in al die pakjes zitten?'
Op het intranetintranet is het ook vaak spannend wat je vindt,
als na het typen van je zoekopdracht, het zoeken begint.
De resultaten verschijnen één voor één,
maar wat je eigenlijk zocht zie je niet meteen.
Daar raak de gebruiker van gefrustreerd,
waardoor hij het uiteindelijk niet meer probeert.
Volg onderstaande tips maar snel op,
dan wordt jouw zoekmachinezoekmachine geen flop.
Zoekveld altijd in beeld
Dit is een inkoppertje, maar helaas nog niet bij ieder intranet goed uitgevoerd. Zorg ervoor dat het zoekveld binnen het intranet altijd in beeld is en het liefst ook nog altijd op dezelfde plek.
Autocomplete
Misschien weet je niet wat autocomplete is, toch gebruik je het wel vaak. Google maakt hier namelijk ook gebruik van. Als je begint met het typen van een zoekterm, dan verschijnen er automatisch zoektermen waarnaar je op zoek zou kunnen zijn. VoilàVoilà, daar heb je de autocomplete. Binnen een intranet is dit toe te passen door alle woorden op het intranet te indexeren. Ook kun je de gebruikte zoektermen opnemen in de autocomplete. Maar zorg er dan wel voor dat zoektermen, die geen resultaten opleveren, automatisch worden verwijderd.
Om het helemaal compleet te maken, kun je per zoekterm een alternatief (zoeksuggestie) opnemen.
Weergave zoekresultaten
Bij een goede zoekmachine hoort ook een goede weergave van de zoekresultaten. Die weergave kan per type contentcontent verschillen binnen een intranet. Zoek je namelijk iets binnen een nieuwsbericht, dan is het tonen van de titel, datum en introtekst in het zoekresultaat relevant. Maar als je een persoon zoekt, dan wil je zijn naam, telefoonnummer en e-mailadres weten.
Zoeken binnen documenten
Waarschijnlijk heb je binnen het intranet veel documenten opgenomen. Kun je ook zoeken op de inhoud van de documenten? Of alleen op de titel en bestandsnaam? Als je binnen het gehele document kunt zoeken, dan is het fijn als in het zoekresultaat staat aangegeven dat het binnen een document gevonden is.
Relevantie
Zoeken op relevantie is de meest complexe tip in dit rijtje. Want, wat voor de één relevant is, is voor de ander helemaal niet relevant. Toch heb ik een aantal voorbeelden van zoeken op relevantie voor je op een rij gezet:
Is de plek waar de zoekterm voorkomt relevant? Bijvoorbeeld in de intro, de titel, de bestandsnaam, etc.Is het aantal keer dat de zoekterm voorkomt in de totale tekst relevant?Kun je de content waarderen en is deze waardering relevant?Maakt het uit wie de content heeft geplaatst? Weegt een blog van de directeur bijvoorbeeld zwaarder dan het blog van een stagiair?Is het relevant hoe vaak de content is bekeken en hoe vaak erop is gereageerd?Kun je de content verrijken met tags? Wegen tags die overeenkomen met de zoekterm zwaarder dan content die dezelfde zoekterm bevat?
Heb je bepaald wat je relevant vindt? Bepaal dan welk punt het zwaarst weegt en welk het minst en geef een weging mee. Op die manier kan berekend worden welk zoekresultaat het meest relevant is en dus bovenaan moet komen te staan.
Sortering
De sortering kan bij ieder type content anders zijn. Bij nieuws kun je bijvoorbeeld sorteren op meest recent. Maar bij een adresboek kun je op voor- of op achternaam sorteren en dan ook nog eens van A tot Z of van Z naar A. Bekijk per type content wat logische opties voor de sortering zijn.
Een open deur intrappen
Deze column sluit ik af met het intrappen van een open deur,
ik zeg het er alvast bij, dan krijg ik geen gezeur.
Je vindt alleen de dingen die geplaatst zijn,
zonder content is de kans op vinden heel erg klein.
Dus als iedereen nu deelt wat hij weet,
zijn de zoekresultaten binnen no timeno time compleet.
Een fijne pakjesavond allemaal en goed zoeken naar de cadeaus.
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?