Hoe verkoop ik mijn nieuwe intranet aan de directie?

De knoop is door­ge­hakt, met je af­de­ling heb je be­slo­ten om een nieuw so­ci­aal in­tra­net aan te schaf­fen. Al­leen, hoe krijg je de di­rec­tie ook mee in je plan­nen? De­ze vraag krij­gen wij re­gel­ma­tig bij Ca­pi­ca in­tra­net en we hel­pen je graag op weg.

Marléne 05-04-2019 Contact

Stap 1: Zoek uit wat de me­de­wer­kers wil­len

De eer­ste stap is er­ach­ter te ko­men waar me­de­wer­kers be­hoef­te aan heb­ben. Wil­len ze meer ver­bon­den­heid? In een or­ga­ni­sa­tie met bij­voor­beeld 5000 me­de­wer­kers ken je niet al je col­le­ga's per­soon­lijk. Vaak we­ten me­de­wer­kers niet bij wie ze moe­ten zijn als zij ie­mand zoe­ken met een be­paal­de ex­per­ti­se. Of wil­len ze een be­te­re toe­gang tot be­drijfs­in­for­ma­tie? Als je or­ga­ni­sa­tie veel te ma­ken heeft met pro­to­col­len en be­leids­do­cu­men­ten, dan kan een cen­traal punt voor de­ze in­for­ma­tie een gro­te wens zijn van de me­de­wer­kers.

Dus ga voor­al in ge­sprek met je col­le­ga's hier­over. Je kunt en­quê­tes stu­ren, maar ook een werk­groep uit­no­di­gen als test­pa­nel. Zij kun­nen mee­den­ken en in­put ge­ven van­uit ver­schil­len­de la­gen bin­nen de or­ga­ni­sa­tie.

Stap 2: Breng in kaart wat er al is en wat er no­dig is

Ga na wel­ke tools en plat­forms er op dit mo­ment ge­bruikt wor­den in de or­ga­ni­sa­tie. Wor­den de­ze ook door ie­der­een ge­bruikt, of we­ten de mees­ten niet eens van het be­staan af? Zijn de­ze tools ook AVG-proof? Het komt vaak voor dat via groe­pen op so­ci­al me­dia ver­trou­we­lij­ke be­drijfs­in­for­ma­tie wordt ge­deeld. Dit wil je ui­ter­aard voor­ko­men. De tools of sys­te­men die wel waar­de­vol zijn, wil je wel­licht kop­pe­len met je nieu­we in­tra­netin­tra­net.

Is er al een in­tra­net in je or­ga­ni­sa­tie, maar vol­doet de­ze niet aan de wen­sen van de me­de­wer­kers? Kom dan met con­cre­te aan­tal­len en sta­tis­tie­ken over het ge­bruik van het in­tra­net, zo­dat de di­rec­tiedi­rec­tie kan zien dat de­ze geen meer­waar­de heeft. Leg dit naast de wen­sen­lijst van de me­de­wer­kers en je hebt een ster­ke ca­se om een nieuw in­tra­net aan te schaf­fen.

Stap 3: Doe markt­on­der­zoek

Je hebt nu in kaart ge­bracht wat de wen­sen zijn van de me­de­wer­kers. Dan is het nood­zaak om te in­ven­ta­ri­se­ren wat er al­le­maal op de markt is. Waar­schijn­lijk heb je geen idee, want het aan­schaf­fen van een in­tra­net doe je niet da­ge­lijks. Naast het zoe­ken op in­ter­net zijn er ook beur­zen en con­gres­sen spe­ci­aal hier­op in­ge­richt, bij­voor­beeld het Di­gi­tal Workspa­ce Event van Frank­wat­ching. Bij dit event heb je al­le aan­bie­ders bij el­kaar en kun gaan ver­ge­lij­ken. Ga in ge­sprek met de le­ve­ran­ciers en leg je wen­sen voor. Kijk in hoe­ver­re zij jou kun­nen hel­pen.

Ga ook eens langs an­de­re be­drij­ven die een (nieuw) in­tra­net heb­ben. Zo kun je goed ver­schil­len­de in­tra­net­ten met el­kaar ver­ge­lij­ken en er­ach­ter ko­men wat het bes­te bij jouw or­ga­ni­sa­tie en je wen­sen­lijst past.

Over­tuig­de­di­rec­tie.JPG

Over­tuig de di­rec­tie met een bu­si­nes­sca­se

Daar­na is het tijd om de di­rec­tie te over­tui­gen. Een di­rec­tie wil twee din­gen we­ten: wat kost het en wat le­vert het op? Met de vo­ri­ge 3 stap­pen heb je al waar­de­vol­le on­der­zoe­ken in han­den om voor te leg­gen. Stel als laatst ook een con­creet bu­si­nes­sca­se op met de vol­gen­de check­list:

  • Aan welk or­ga­ni­sa­tie­doel draagt het so­ci­aal in­tra­netso­ci­aal in­tra­net bij?
  • Welk doel wil je be­rei­ken met het nieu­we so­ci­aal in­tra­net?
  • Wie heb ik hier­voor no­dig in mijn team?
  • Wat gaat het kos­ten?
  • Wat le­vert het op?

Aan welk or­ga­ni­sa­tie­doel draagt het so­ci­aal in­tra­net bij?

Maak con­creet aan welk or­ga­ni­sa­tie­doel het nieu­we in­tra­net bij­draagt. Breng ook het in­tra­net in ver­band met de mis­sie en vi­sie van jouw or­ga­ni­sa­tie. Wel­licht wil de­ze zich pro­fi­le­ren als op­ti­ma­le dienst­ver­le­ner in hun bran­che. Een so­ci­aal in­tra­net zal de be­trok­ken­heid on­der de me­de­wer­kers ver­gro­ten. We we­ten on­der­tus­sen al­le­maal dat te­vre­den me­de­wer­kers ge­mo­ti­veer­der, gast­vrij­er en meer be­trok­ken zijn en zul­len dit dan ook naar bui­ten uit­stra­len. Kort­om, leg ver­band met ho­ge­re doe­len.

Welk doel wil je be­rei­ken met het nieu­we so­ci­aal in­tra­net?

Vraag je­zelf af welk doel je nieu­we in­tra­net heeft. Dat kan iets an­ders zijn dan dat ie­der­een ac­tief moet zijn. Wel­ke con­cre­te pro­ble­men lost het nieu­we so­ci­a­le in­tra­net op? Hoe ver­bind je an­ders me­de­wer­kers bin­nen een or­ga­ni­sa­tie waar bij­voor­beeld veel in de bui­ten­dienst wordt ge­werkt? Of een be­drijf met een hoofd­kan­toor en ver­schil­len­de ves­ti­gin­gen. Stip­pel een pad uit om dit doel te be­ha­len en hang daar mijl­pa­len aan.

Wie heb ik hier­voor no­dig in mijn team?

Het gaat niet luk­ken om he­le­maal zelf een so­ci­aal in­tra­net te im­ple­men­te­ren, je zult er men­sen voor no­dig heb­ben. Je hebt men­sen no­dig voor het func­ti­o­ne­le ge­deel­te, het in­hou­de­lij­ke ge­deel­te en het tech­ni­sche be­heer. Breng in kaart wie dat gaat zijn bin­nen de or­ga­ni­sa­tie en wat het kost aan tijd.

Wat gaat het kos­ten?

De vraag die on­ver­mij­de­lijk gaat ko­men van­uit de di­rec­tie. De kos­ten van een in­tra­net kun je split­sen in een­ma­li­ge en struc­tu­re­le kos­ten. On­der een­ma­li­ge kos­ten val­len de aan­schaf- en  im­ple­men­ta­tie­kos­ten. Bij struc­tu­re­le kos­ten moet je den­ken aan li­cen­tie­kos­ten, ser­vi­ce/sup­port­kos­ten en kos­ten voor het be­heer (ruim­te op een ser­ver).

Wat le­vert het op?

En als laatst, denk na over wat het nieu­we in­tra­net op gaat le­ve­ren. Heb je 20 ver­schil­len­de tools ge­ïn­te­greerd in één so­ci­aal in­tra­net? Dan le­vert dat al min­stens 19 keer in­log­gen per dag, per ge­brui­ker op. Maar het gaat niet al­leen om tijds­winst, denk ook aan za­ken als het ver­gro­ten van de be­trok­ken­heid bij de or­ga­ni­sa­tie en snel up to da­te blij­ven van de laat­ste ken­nis. Pro­beer dit te on­der­bou­wen met cij­fers en bron­nen.

Me­ten = we­ten

Is je nieu­we so­ci­a­le in­tra­net suc­ces­vol en wordt het vol­op ge­bruikt? Duik steeds op­nieuw in de sta­tis­tie­ken en kop­pel het te­rug aan de di­rec­tie. Zo krij­gen zij steeds weer be­ves­ti­ging dat het de in­ves­te­ring waard was.

Doe het niet al­leen, vraag om hulp

Een goe­de in­tra­net­le­ve­ran­cier zal jou hel­pen in dit tra­ject. De­ze ge­ven niet al­leen in­for­ma­tie en een prijs­lijst, maar zul­len ook met je mee­den­ken over hoe jij het bes­te de di­rec­tie kan over­tui­gen het be­lang in te zien van jouw nieu­we in­tra­net.

Be­nieuwd hoe wij jou kun­nen hel­pen met je nieu­we in­tra­net? Neem ge­rust http://www.ca­pi­ca.nl/con­tactcon­tact met ons op! 

Fo­to's Pris­ca Vis­ser

*

Aan welke straat is Capica gevestigd? (antwoord in kleine letters)

  • Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?