Gamification op het intranet

Zelfs al heb je nog nooit van de term ga­mi­fi­ca­ti­on ge­hoord, de kans dat je er al mee te ma­ken hebt ge­had is groot. Bij ga­mi­fi­ca­ti­on wor­den ga­me­tech­nie­ken toe­ge­past in om­ge­vin­gen waar je het niet di­rect ver­wacht. Be­lang­rijk­ste re­den om ga­mi­fi­ca­ti­on in te zet­ten is het sti­mu­le­ren van ge­wenst ge­drag door in te spe­len om de in­trin­sie­ke mo­ti­va­tie van men­sen. Dat kun­nen ver­schil­len­de din­gen zijn, zo­als bij­voor­beeld de be­hoef­te aan er­ken­ning of sta­tus.

Laird 18-05-2017 Contact

Ga­mi­fi­ca­ti­on kan, mits goed in­ge­zet, or­ga­ni­sa­ties hel­pen om hun doe­len te be­ha­len. Steeds meer be­drij­ven zet­ten de­ze tech­niektech­niek al in. In hun ex­ter­ne com­mu­ni­ca­tie, maar steeds va­ker ook in­tern. Zij ge­brui­ken het om me­de­wer­kers te mo­ti­ve­ren of bij­voor­beeld de be­trok­ken­heid bij de or­ga­ni­sa­tie te ver­ho­gen. Doel­stel­lin­gen die vaak ook de ba­sis vor­men bij een in­tra­netin­tra­net. Ik ben er dan ook van over­tuigd dat ga­mi­fi­ca­ti­onga­mi­fi­ca­ti­on juist bij een in­tra­net van be­lang­rij­ke meer­waar­de kan zijn.

Ga­mi­fi­ca­ti­on in de prak­tijk

De mo­ge­lijk­he­den van ga­mi­fi­ca­ti­on zijn ein­de­loos en er zijn meer­de­re re­de­nen voor or­ga­ni­sa­ties om ga­mi­fi­ca­ti­on in te zet­ten. Bij Ca­pi­ca ma­ken we ook ge­bruik van ga­mi­fi­ca­ti­on, bij­voor­beeld via ons in­tra­net. Be­nieuwd naar hoe we dat doen? Hier­on­der geef ik je en­ke­le voor­beel­den uit de prak­tijk.

#1 Mo­ti­ve­ren van me­de­wer­kers

pro­ject­balk.png

Werk je bin­nen het in­tra­net met een pro­ject­team? Via een vi­su­e­le weer­ga­ve kun je de sta­tus van je pro­ject la­ten zien. Geef bij­voor­beeld in per­cen­ta­ges weer hoe ver je bent met je team. Han­dig voor de me­de­wer­kers in het team, maar ook voor de rest van de or­ga­ni­sa­tie.

#2 Waar­de­ring

Mo­ti­ve­ren van me­de­wer­kers kan ook door (ge­wenst) ge­drag te be­lo­nen met pun­ten. Een voor­beeld van ge­wenst ge­drag is het vol­le­dig in­vul­len van het pro­fiel. Laat me­de­wer­kers niet al­leen con­tact­ge­ge­vens in­vul­len, maar vraag ook om ex­per­ti­ses. Zo we­ten an­de­ren pre­cies wel­ke col­le­ga zij no­dig heb­ben als ze op zoek zijn naar een ex­pert. Is een pro­fiel nog niet vol­le­dig in­ge­vuld? Maak dit dan ook in­zich­te­lijk zo­dat men weet wát men moet doen om de pun­ten te ont­van­gen.

Het 'sim­pel' uit­de­len van pun­ten is na­tuur­lijk niet vol­doen­de. Zorg dat het écht gaat le­ven bin­nen je or­ga­ni­sa­tie. Maak er bij­voor­beeld een wed­strijd van, zet me­de­wer­kers die het goed doen in het zon­ne­tje of maak de pun­ten in­wis­sel­baar voor leu­ke pro­duc­ten.

#3 Sti­mu­le­ren van me­de­wer­kers

top­blog­gers.png

Op een suc­ces­vol in­tra­net wordt ken­nis ge­deeld. Ken­nis die voor­heen vaak 'er­gens in de or­ga­ni­sa­tie bleef han­gen', kan door het schrij­ven van een blog breed ge­deeld wor­den. Om me­de­wer­kers te sti­mu­le­ren om dit ook daad­wer­ke­lijk te doen, heb­ben we een lea­der­bord met 'top blog­gers' toe­ge­voegd. Dit werkt niet al­leen mo­ti­ve­rend (want wie wil er nu niet in de top 3 staan), het is ook een mooie vorm van waar­de­ring.

Een an­de­re 'ga­me­te­chiek' om me­de­wer­kers te sti­mu­le­ren is de in­zet van bad­ges. Een bad­ge is een be­wijs van een pres­ta­tie of vaar­dig­heid en je kunt het zien als een soort di­gi­ta­le stic­ker. Je kunt bij­voor­beeld een bad­ge ver­die­nen wan­neer je een be­paald pro­ject hebt af­ge­rond, een trai­ning hebt ge­volgd of een voor­af be­paald aan­tal blogs ge­schre­ven hebt. De bad­ges zijn zicht­baar op de pro­fiel­pa­gi­na. Laat me­de­wer­kers dui­de­lijk we­ten waar zij al­le­maal bad­ges voor kun­nen ver­die­nen en zorg er­voor dat de eer­ste paar bad­ges re­de­lijk een­vou­dig te be­mach­ti­gen zijn zo­dat men aan het con­cept kan wen­nen.

#4 In­for­me­ren van me­de­wer­kers

tour.png

In­for­me­ren van me­de­wer­kers be­gint al bij een eer­ste be­zoek aan het in­tra­net. Daar­om wer­ken we bij Ca­pi­ca In­tra­net met een in­tro­duc­tie­wi­zard, een tech­niek die ook vaak bij (on­li­ne) ga­mes wordt in­ge­zet. In een aan­tal stap­pen komt de ge­brui­ker op de be­lang­rijk­ste plek­ken van het in­tra­net. Zo leert de ge­brui­ker hoe het in­tra­net werkt en waar wel­ke in­for­ma­tie te vin­den is. Een snel­le ma­nier om in­for­ma­tie te ver­wer­ken, zon­der dat je hier­voor een (saaie) hand­lei­ding hoeft door te ne­men.

Ook op het ge­bied van e-learning kan ga­mi­fi­ca­ti­on van toe­ge­voeg­de waar­de zijn. Door op­lei­dings­mo­du­les te in­te­gre­ren bin­nen het in­tra­net kun je me­de­wer­kers stap voor stap op­lei­den. Heb­ben ze een on­der­deel af­ge­rond? Be­loon dit met een spe­ci­a­le bad­ge en moe­dig hen di­rect aan om de vol­gen­de stap te zet­ten. Je kunt dit ver­ge­lij­ken het be­ha­len van een nieuw le­vel in een ga­me. De­ze bad­ges zijn niet al­leen leuk, het zorgt er voor­al ook voor dat je in­zich­te­lijk maakt wie wel­ke ex­per­ti­se heeft bin­nen een or­ga­ni­sa­tie.

Tips om ga­mi­fi­ca­ti­on suc­ces­vol in te zet­ten

Wat werkt voor jouw or­ga­ni­sa­tie? Daar is geen een­dui­dig ant­woord op. Dit is van meer­de­re fac­to­ren af­han­ke­lijk, zo­als bij­voor­beeld jul­lie be­drijfs­cul­tuur. Wel zijn er een aan­tal stan­daard tipstips die ik je graag wil mee­ge­ven.

Al­ler­eerst, hou het po­si­tief. Het he­le idee ach­ter ga­mi­fi­ca­ti­on is het op een po­si­tie­ve ma­nier sti­mu­le­ren van goed ge­drag. Fo­cus je hier dan ook op. Zet me­de­wer­kers met de hoog­ste sco­re ge­rust in het zon­ne­tje, maar be­na­druk het niet wan­neer men­sen ach­ter­lo­pen met het ver­za­me­len van bij­voor­beeld pun­ten.

Een twee­de tip die ik je mee wil ge­ven is om goed na te den­ken over de 'waar­de' van een be­lo­ning. Laat ik als voor­beeld de 'bad­ge' ne­men. Zorg dat het ver­die­nen van een bad­ge voor ie­der­een haal­baar is, maar maak het niet te mak­ke­lijk. Zo zorg je er­voor dat een bad­ge ook écht een be­lo­ning is (waar je als ont­van­ger trots op kan zijn) .

En tot slot, wel­licht een open deur, maar hou al­tijd je doel voor ogen. Het toe­voe­gen van dit soort func­ti­o­na­li­tei­ten doe je in de ba­sis niet voor de fac­tor 'fun'. Je doet het om­dat je er iets mee wil be­rei­ken. En na­tuur­lijk, als dat op een leu­ke ma­nier kan, dan is dat al­leen maar mooi mee­ge­no­men!

Meer in­for­ma­tie over ga­mi­fi­ca­ti­on

Wil je ga­mi­fi­ca­ti­on in­zet­ten bin­nen jouw or­ga­ni­sa­tie? Het is be­lang­rijk om goed na te den­ken over het de­sign, de tech­niek, maar ook over het psy­cho­lo­gi­sche as­pect. Bij Ca­pi­ca gaan we graag met je ge­sprek over de mo­ge­lijk­he­den. Neem daar­om ge­rust con­tactcon­tact op met mij of één van mijn col­le­ga's.

 

 

*

Aan welke straat is Capica gevestigd? (antwoord in kleine letters)

  • Goedemiddag, Als medewerker van een callcenter, zoek ik naar mogelijkheden om in deze tijd medewerkers te binden met een Online Game als beloning na een "verkoop" van een abonnement bijv. Na een sale, kan de supervisor (evt geautomatiseerd) een uniek linkje sturen, zodat de medewerker een spel kan spelen (punten sparen of een high score neerzetten) Aan het eind van de dag/week, kan er een prijs verdeeld worden. (VVV/Bol.com bon oid) Heeft u een idee hoe deze manier van gamification ingevuld kan worden? Groeten, Chris Wever (AT gmail dot com) NUL ZES 52291823
    Chris Wever  | 19-03-2020