Delen, delen en nog eens delen

samen

slimmer

Kennisdelen

Dat ga ik in 2015 doen. Via de­ze co­lumn, maar ook op fo­ra, com­mu­ni­ty­'s en so­ci­al me­dia ga ik ken­nis de­len over in­tra­net­ten. Maar ook tech­nie­ken die wij heb­ben ont­wik­keld zal ik re­gel­ma­tig de­len. Waar­om? Om­dat ik denk dat we hier­mee be­drij­ven kun­nen hel­pen om tot een be­ter in­tra­net te ko­men. Ik heb ge­merkt dat ik sa­men met het team van Ca­pi­ca an­ders te­gen din­gen aan­kijk. Wij den­ken in op­los­sin­gen, die het voor de ge­brui­ker lo­gisch en dus een­vou­dig maakt.

Laird 15-01-2015 Contact

Klant­vrien­de­lij­ke mails

Eén van de din­gen waar­over wij an­ders den­ken dan de mees­te be­drij­ven, is het no­re­ply mail­tje. Ie­der­een kent de­ze mails. Je vult een for­mu­lier in op een web­si­te en ver­vol­gens krijg je een au­to­ma­tisch ge­ge­ne­reer­de be­dank­mail met als af­zen­der no­re­ply@be­drijfs­naam.nl. Ik denk dan, 'waar­om mag ik hier­op niet re­a­ge­ren?'. Dat vind ik ver­re van klant­vrien­de­lijk. Ik zie lie­ver een e-mail­adres van een echt per­soon, die ik een mail kan stu­ren als ik nog een vraag of op­mer­king heb. Dat voelt toch veel klant­vrien­de­lij­ker? Het is trou­wens een klei­ne moei­te om het af­zen­der­adres aan te pas­sen.

Maak het de ge­brui­ker mak­ke­lijk

Stel, je win­kelt re­gel­ma­tig on­li­ne bij de­zelf­de web­shopweb­shop. Je hebt dus een ac­count, je bent in­ge­logd én je hebt al meer­de­re ke­ren het be­stel­pro­ces door­lo­pen. Waar­om word je dan toch ie­de­re keer weer bij de hand ge­no­men om stap voor stap door een be­stel­pro­ces te lo­pen? Als ex­pertex­pert ge­brui­ker weet je echt wel hoe het in­mid­dels werkt en zijn die stap­pen niet meer no­dig. Stel één keer de vraag of de ge­brui­ker iets wil wij­zi­gen sinds de vo­ri­ge be­stel­ling (bij­voor­beeld het af­le­ver­adres of de be­taal­wij­ze). Stuur de ge­brui­ker ver­vol­gens di­rect door naar de be­taal­pa­gi­na. Lek­ker mak­ke­lijk én snel! Ook dit is geen roc­ket sien­ceroc­ket sien­ce om in te bou­wen, maar de ge­brui­ker is er erg blij mee.

Deel jij ook met mij?

De in­spi­ra­tie voor bo­ven­staan­de voor­beel­den doe ik trou­wens over­al op. Op die klan­ton­vrien­de­lij­ke no­re­ply mail ben ik ge­ko­men door het le­zen van het ma­na­ge­ment­boek When di­gi­tal be­co­mes hu­manWhen di­gi­tal be­co­mes hu­man, een ech­te aan­ra­der voor ie­de­re on­der­ne­mer. En het voor­beeld van de web­shop? Tja, ik zie thuis re­gel­ma­tig een ge­frus­treerd ge­zicht tij­dens het web­win­ke­len. Op zo'n mo­ment krijg ik de bes­te idee­ën. Kom jij zelf wel eens din­gen te­gen op si­tes of op in­tra­netin­tra­net die jij on­lo­gisch vindt? Of denk je dat het be­ter kan? Re­a­geer dan op dit ar­ti­kel. In dit di­gi­ta­le tijd­perk hoef je na­me­lijk niet al­les zelf te we­ten, maar deel je wat je wel weet en zoek je op wat je niet weet.

*

Aan welke straat is Capica gevestigd? (antwoord in kleine letters)

  • Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?