Yes! Wij mogen weer een nieuwe klant verwelkomen bij Capica. Wij gaan aan de slag met een nieuw intranet voor gehandicaptenzorgorganisatie De Schutse. Wij kijken erg uit naar deze samenwerking. In dit interview vertelt Bart van der Meijden (communicatiemedewerker bij De Schutse) meer over de organisatie, de zoektocht naar een nieuw intranet en waarom hij voor Capica heeft gekozen.
Wil je ons iets vertellen over De Schutse?
"De Schutse biedt woonzorg en dagbesteding aan mensen met een verstandelijke beperking. Hiernaast doen we ook behandeling en ambulante begeleiding bij mensen thuis. We doen dit vooral in een omgeving waar de Bijbel als leidraad wordt genomen. Dit is een gedeelde basis die de verbondenheid weergeeft tussen onze organisaties en de cliënten en hun ouders. Momenteel hebben we 515 medewerkers en 420 vrijwilligers. We hebben 4 woon- en activiteitencentra en 3 gezinshuizen."
Hoe gaan jullie om met de corona crisis?
"De coronacrisis is voor onze cliënten met een beperking een lastige periode. De dagbesteding heeft even stilgelegen en de woongroepen hebben in sociale isolatie gezeten. We hebben geprobeerd zoveel mogelijk contact via bijvoorbeeld Skype te regelen, maar dit is voor veel cliënten toch anders. Gelukkig is de dagbesteding inmiddels gedeeltelijk weer open, met de benodigde maatregelen.
De mensen bij ons op kantoor hebben waar mogelijk veel thuisgewerkt, en inmiddels gaan de meesten weer 2 dagen naar kantoor. Een les die wij wel hebben geleerd de afgelopen tijd is dat het niet nodig is om altijd op kantoor te zijn. Veel werkzaamheden kunnen ook vanuit huis of een andere locatie uitgevoerd worden."
Hoe is de interne communicatie nu geregeld bij De Schutse?
"Momenteel delen we informatie met elkaar door middel van een SharePoint omgeving. Dit is eigenlijk meer eenrichtingsverkeer. Er worden documenten en linkjes gedeeld, maar waar nu welke informatie staat is lastig te bepalen. Dit is ook de reden dat ik op zoek ben gegaan naar een nieuw sociaal intranet. "
Hoe heb je de zoektocht naar een nieuw intranet aangepakt?
"Een aantal maanden terug ben ik gaan kijken naar de opties die er zijn en heb ik 5 bedrijven gevraagd om langs te komen. Hier was Capica één van. Naar aanleiding van de gesprekken heb ik live een aantal demo intranet omgevingen gezien en hier ook in mogen werken. De demo omgeving van Capica was één van de twee die er echt uitsprong, omdat je heel veel mogelijkheden hebt. Je kunt je omgeving naar eigen smaak aanpassen en je kunt zelf kiezen welke modules je wilt aanschaffen, waardoor je alleen de modules gebruikt die je echt nodig hebt.
Een intranet moet in mijn ogen vooral gericht zijn op onze medewerkers. Als onze medewerkers door het intranet prettiger gaan werken, dan is ons doel behaald. Daarom heb ik ook contact gezocht met Eleos, dit is al een klant van Capica. We wilden graag weten wat klanten zeggen over het intranet van Capica, en hoe zij het in de praktijk ervaren. Ik ben bij Eleos op het hoofdkantoor geweest en ik heb daar meegekeken met hun intranet. Dit is uiteindelijk ook de doorslaggevende factor geweest dat wij voor het intranet van Capica hebben gekozen."
Wat sprak je aan in het Capica Intranet?
"Wij hebben naast SharePoint een apart kwaliteitshandboek en veel medewerkers lopen ertegenaan dat ze hier niet goed kunnen vinden wat ze zoeken. Wat mij opviel bij het intranet van Capica is dat er een krachtig zoeksysteem in zit, waarmee je goed en gemakkelijk kunt zoeken. Bij veel systemen wordt er alleen gezocht in kernwoorden en introductieteksten, maar bij jullie zoeksysteem wordt er veel dieper doorgezocht. Dit vind ik erg prettig.
Daarnaast trok het mij erg aan dat we met het Capica Intranet heel veel dingen op één plek kunnen krijgen. Nu hebben we veel aparte applicaties zoals het kwaliteitshandboek, SharePoint om iets te delen en weer een apart systeem om adresgegevens bij te houden. Met het intranet van Capica hebben we de mogelijkheid om alles onder één noemer te krijgen en dat vind ik erg mooi. Zij hebben bijvoorbeeld binnen het intranet een module Kwaliteitshandboek. Zo wordt het echt een digitale werkplek waar je je dag mee kunt beginnen.
Ik heb in onze organisatie ook gevraagd hoe men het nieuwe systeem voor zich ziet. Vaak kreeg ik dan te horen: "Het moet het eerste zijn wat je 's ochtends op je scherm ziet wanneer je je computer opstart." Wij hebben dan ook gekozen voor Single Sign On door middel van een koppeling met Active Directory. "En dat je in een oogopslag kan zien wat er veranderd is, wat er nieuw is en waar je aan moet denken die dag."
Dit is waar wij met Capica naartoe gaan werken. Wij hebben heel veel zin om dit proces te starten!"