Interview met onze nieuwe klant De Schutse

Yes! Wij mo­gen weer een nieu­we klant ver­wel­ko­men bij Ca­pi­ca. Wij gaan aan de slag met een nieuw in­tra­net voor ge­han­di­cap­ten­zor­gor­ga­ni­sa­tie De Schut­se. Wij kij­ken erg uit naar de­ze sa­men­wer­king. In dit in­ter­view ver­telt Bart van der Meij­den (com­mu­ni­ca­tie­me­de­wer­ker bij De Schut­se) meer over de or­ga­ni­sa­tie, de zoek­tocht naar een nieuw in­tra­net en waar­om hij voor Ca­pi­ca heeft ge­ko­zen.

Marléne 30-06-2020 Contact

Wil je ons iets ver­tel­len over De Schut­se?

"De Schut­se biedt woon­zorg en dag­be­ste­ding aan men­sen met een ver­stan­de­lij­ke be­per­king. Hier­naast doen we ook be­han­de­ling en am­bu­lan­te be­ge­lei­ding bij men­sen thuis. We doen dit voor­al in een om­ge­ving waar de Bij­bel als lei­draad wordt ge­no­men. Dit is een ge­deel­de ba­sis die de ver­bon­den­heid weer­geeft tus­sen on­ze or­ga­ni­sa­ties en de cli­ën­ten en hun ou­ders. Mo­men­teel heb­ben we 515 me­de­wer­kers en 420 vrij­wil­li­gers. We heb­ben 4 woon- en ac­ti­vi­tei­ten­cen­tra en 3 ge­zins­hui­zen."

Hoe gaan jul­lie om met de co­ro­na cri­sis?

"De co­rona­cri­sis is voor on­ze cli­ën­ten met een be­per­king een las­ti­ge pe­ri­o­de. De dag­be­ste­ding heeft even stil­ge­le­gen en de woon­groe­pen heb­ben in so­ci­a­le iso­la­tie ge­ze­ten. We heb­ben ge­pro­beerd zo­veel mo­ge­lijk con­tact via bij­voor­beeld Sky­pe te re­ge­len, maar dit is voor veel cli­ën­ten toch an­ders. Ge­luk­kig is de dag­be­ste­ding in­mid­dels ge­deel­te­lijk weer open, met de be­no­dig­de maat­re­ge­len.

De men­sen bij ons op kan­toor heb­ben waar mo­ge­lijk veel thuis­ge­werkt, en in­mid­dels gaan de mees­ten weer 2 da­gen naar kan­toor. Een les die wij wel heb­ben ge­leerd de af­ge­lo­pen tijd is dat het niet no­dig is om al­tijd op kan­toor te zijn. Veel werk­zaam­he­den kun­nen ook van­uit huis of een an­de­re lo­ca­tie uit­ge­voerd wor­den."

Hoe is de in­ter­ne com­mu­ni­ca­tie nu ge­re­geld bij De Schut­se?

"Mo­men­teel de­len we in­for­ma­tie met el­kaar door mid­del van een Sha­re­Point om­ge­ving. Dit is ei­gen­lijk meer een­rich­tings­ver­keer. Er wor­den do­cu­men­ten en lin­kjes ge­deeld, maar waar nu wel­ke in­for­ma­tie staat is las­tig te be­pa­len. Dit is ook de re­den dat ik op zoek ben ge­gaan naar een nieuw so­ci­aal in­tra­net. "

Hoe heb je de zoek­tocht naar een nieuw in­tra­net aan­ge­pakt?

"Een aan­tal maan­den te­rug ben ik gaan kij­ken naar de op­ties die er zijn en heb ik 5 be­drij­ven ge­vraagd om langs te ko­men. Hier was Ca­pi­ca één van. Naar aan­lei­ding van de ge­sprek­ken heb ik li­ve een aan­tal de­mo in­tra­net om­ge­vin­gen ge­zien en hier ook in mo­gen wer­ken. De de­mo om­ge­ving van Ca­pi­ca was één van de twee die er echt uit­sprong, om­dat je heel veel mo­ge­lijk­he­den hebt. Je kunt je om­ge­ving naar ei­gen smaak aan­pas­sen en je kunt zelf kie­zen wel­ke mo­du­les je wilt aan­schaf­fen, waar­door je al­leen de mo­du­les ge­bruikt die je echt no­dig hebt.

Een in­tra­net moet in mijn ogen voor­al ge­richt zijn op on­ze me­de­wer­kers. Als on­ze me­de­wer­kers door het in­tra­net pret­ti­ger gaan wer­ken, dan is ons doel be­haald. Daar­om heb ik ook con­tact ge­zocht met Ele­os, dit is al een klant van Ca­pi­ca. We wil­den graag we­ten wat klan­ten zeg­gen over het in­tra­net van Ca­pi­ca, en hoe zij het in de prak­tijk er­va­ren. Ik ben bij Ele­os op het hoofd­kan­toor ge­weest en ik heb daar mee­ge­ke­ken met hun in­tra­net. Dit is uit­ein­de­lijk ook de door­slag­ge­ven­de fac­tor ge­weest dat wij voor het in­tra­net van Ca­pi­ca heb­ben ge­ko­zen."

Wat sprak je aan in het Ca­pi­ca In­tra­net?

"Wij heb­ben naast Sha­re­Point een apart kwa­li­teits­hand­boek en veel me­de­wer­kers lo­pen er­te­gen­aan dat ze hier niet goed kun­nen vin­den wat ze zoe­ken. Wat mij op­viel bij het in­tra­net van Ca­pi­ca is dat er een krach­tig zoek­sys­teem in zit, waar­mee je goed en ge­mak­ke­lijk kunt zoe­ken. Bij veel sys­te­men wordt er al­leen ge­zocht in kern­woor­den en in­tro­duc­tie­tek­sten, maar bij jul­lie zoek­sys­teem wordt er veel die­per door­ge­zocht. Dit vind ik erg pret­tig.

Daar­naast trok het mij erg aan dat we met het Ca­pi­ca In­tra­net heel veel din­gen op één plek kun­nen krij­gen. Nu heb­ben we veel apar­te ap­pli­ca­ties zo­als het kwa­li­teits­hand­boek, Sha­re­Point om iets te de­len en weer een apart sys­teem om adres­ge­ge­vens bij te hou­den. Met het in­tra­net van Ca­pi­ca heb­ben we de mo­ge­lijk­heid om al­les on­der één noe­mer te krij­gen en dat vind ik erg mooi. Zij heb­ben bij­voor­beeld bin­nen het in­tra­net een mo­du­le Kwa­li­teits­hand­boek. Zo wordt het echt een di­gi­ta­le werk­plek waar je je dag mee kunt be­gin­nen.

Ik heb in on­ze or­ga­ni­sa­tie ook ge­vraagd hoe men het nieu­we sys­teem voor zich ziet. Vaak kreeg ik dan te ho­ren: "Het moet het eer­ste zijn wat je 's och­tends op je scherm ziet wan­neer je je com­pu­ter op­start." Wij heb­ben dan ook ge­ko­zen voor Sin­gle Sign On door mid­del van een kop­pe­ling met Ac­ti­ve Di­rec­to­ry. "En dat je in een oog­op­slag kan zien wat er ver­an­derd is, wat er nieuw is en waar je aan moet den­ken die dag."

Dit is waar wij met Ca­pi­ca naar­toe gaan wer­ken. Wij heb­ben heel veel zin om dit pro­ces te star­ten!"