Wat betekenen de technologische veranderingen voor jouw bedrijf?

inspelen

op technologische veranderingen

digitalisering

De di­gi­ta­li­se­ring gaat snel­ler dan we den­ken. Wil je als be­drijf suc­ces­vol blij­ven, dan zul je nu al moe­ten in­spe­len op tech­no­lo­gi­sche ver­an­de­rin­gen van de toe­komst.

Maar het moei­lij­ke hier­aan is, waar staan we over tien jaar? Tien jaar ge­le­den wa­ren we al trots als we kon­den faxen, prin­ten en scan­nen op één ap­pa­raat. Een la­cher­tje. Te­gen­woor­dig zit ons al­les-in-een-ap­pa­raat in on­ze broek­zak. On­ze smartpho­ne is een 'won­der' waar we bij­na niet meer zon­der kun­nen. En die tech­niek in je mo­biel wordt elk jaar slim­mer.

Ik denk dat de tech­niek over 30 jaar een mil­jard keer zo slim is als nu. We heb­ben nu al zelf­rij­den­de au­to's, ro­bots in ver­zor­gings­te­hui­zen en we pra­ten te­gen SI­RI. Het mo­re­le di­lem­ma bij dit soort ver­an­de­rin­gen is: wat moet een com­pu­ter be­slis­sen als hij au­to­noom een be­slis­sing neemt?

Laird 03-03-2017 Contact

Mo­reel di­lem­ma

Neem de dis­cus­sie rond­om een zelf­rij­den­de au­to. Hoe moet de au­to re­a­ge­ren als ie­mand ge­wond kan ra­ken. Stel de au­to met be­stuur­der rijdt recht op ie­mand af. Moet de au­to te­gen die per­soon aan­rij­den of te­gen een muur cras­hen? En wat doe je als er een groep­je men­sen voor de au­to staat maar er ook meer­de­re men­sen op de ach­ter­bank zit­ten? Uit on­der­zoek blijkt dat 90 pro­cent van de men­sen kiest voor het cras­hen van de au­to, zo­dat de an­der on­ge­deerd blijft. Maar vraag je hen wat zij doen als zij­zelf in de au­to zit­ten? Dan zijn de ant­woor­den weer heel an­ders. 

Men­se­lij­ke ro­bots

Dit voor­beeld is vrij zwart-wit, maar er zijn meer­de­re mo­re­le di­lem­ma's te be­den­ken. Een an­de­re scha­duw­zij­de van slim­me­re tech­no­lo­gie zijn de ro­bots. In fa­brie­ken wer­ken we al ja­ren met ro­bots. Wat als de­ze ro­bots steeds slim­mer wor­den? Is het denk­baar dat we in de toe­komst ro­bots krij­gen die slim­mer zijn dan wij­zelf? En zien de­ze ro­bots er het­zelf­de uit als de mens? Ik ver­wacht dat ro­bots die in­ter­ac­tie heb­ben met men­sen wel de­ge­lijk een ge­zicht zul­len heb­ben, maar of zij ook daad­wer­ke­lijk het­zelf­de er­uit zul­len zien als wij is een twee­de. Ik denk dat je dat niet moet wil­len.

In­for­ma­tie al­tijd be­schik­baar

In zo'n we­reld waar­in com­pu­ters en ap­pli­ca­ties min­stens zo slim wor­den als wij­zelf, zijn de ver­an­de­rin­gen op de werk­vloer ook aan­zien­lijk. Een van de ver­an­de­rin­gen die nu al gaan­de is, is die van de in­for­ma­tie­voor­zie­ning. Beet­je bij beet­je wor­den steeds meer ap­pa­ra­ten ge­kop­peld aan het in­ter­net. Hier­door wordt de­ze in­for­ma­tie al­tijd en over­al be­schik­baar.

Stel je voor dat in de toe­komst een klant op­belt. Op je com­pu­ter zie je di­rect wie die per­soon is en voor welk be­drijf hij werkt. De be­drijfs­web­si­te wordt mis­schien wel ge­o­pend. Je kunt nu al spraak om­zet­ten naar ge­schre­ven tekst. De com­pu­ter kan in de toe­komst mee­luis­te­ren met het ge­sprek en als jij de term klacht laat val­len, opent de com­pu­ter au­to­ma­tisch het klach­ten­for­mu­lier en vult al­vast de be­ken­de ge­ge­vens in.

Een an­der voor­beeld zijn chat­bots. Ik ver­wacht dat dit de voor­lo­per is van hoe wij la­ter gaan com­mu­ni­ce­ren. We zet­ten Whats­App nu al za­ke­lijk in, da­de­lijk kun­nen we de ant­woor­den die Whats­App geeft stan­daar­di­se­ren en om­zet­ten naar spraak.

Hoe zit het met jouw werk­pro­ces?

Hoe­wel we niet we­ten wel­ke vor­men de tech­no­lo­gi­sche ver­an­de­rin­gen aan­ne­men, is het wel ver­stan­dig om als be­drijf nu al na te den­ken over de mo­ge­lijk­he­den van slim­me al­go­rit­mes en het groe­pe­ren van da­ta.

Het heeft na­me­lijk in­vloed op de men­sen die bij je wer­ken. Door de di­gi­ta­li­se­ring zal hun baan ver­an­de­ren. Steeds meer han­de­lin­gen wor­den ge­au­to­ma­ti­seerd en ge­di­gi­ta­li­seerd. Werk­zaam­he­den van per­so­nen zul­len wor­den ver­van­gen door een com­pu­ter, waar­door de­ze per­soon tijd heeft voor an­de­re din­gen. Wat houdt dit in voor je be­drijf en voor je in­ter­ne pro­ces­sen? Wel­ke on­der­de­len in je be­drijf kun je ver­van­gen door slim­me on­li­ne tools of ap­pli­ca­ties?

Tien jaar ge­le­den had­den we nog (net) geen smartpho­nesmartpho­ne met tou­chs­creen. Kijk waar we nu al staan. De tech­niektech­niek heeft zich warm­ge­lo­pen en zet bin­nen­kort een sprint in. Denk nu al­vast na over tech­no­lo­gi­sche mo­ge­lijk­he­den in jouw be­drijf en zorg er­voor dat jij de­ze twee­de di­gi­ta­le boot niet mist.

*

Welke kleur heeft het rode logo? (antwoord in kleine letters)

  • Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?