doorbreek de
eilandjescultuur
en werk beter samen
Je kent het vast nog wel; het papieren telefoonlijstje. Een smoezelig vergeeld papiertje, vastgeplakt met een plakbandje aan je beeldscherm. Hier en daar wat namen en nummers doorgestreept, in de kantlijn juist weer nummers toegevoegd. Want, op het moment van printen was het lijstje alweer verouderd.
Hoe zullen bedrijven, die nog op deze manier werken, denken over een sociaal adresboek op het intranet? Dat zien zij vast als een ver van mijn bed showver van mijn bed show. Ik zie het als een nieuwe trend, die binnen steeds meer intranetten werkelijkheid wordt.
Waarom een sociaal adresboek?
In sollicitatieprocedures zien we het nut al in van sociale netwerken, zoals LinkedIn. Ze worden ingezet om, op basis van het verleden, te bepalen of iemand voldoende kennis en ervaring heeft voor de te vervullen functie. Eenmaal in dienst, vergeten we het verleden en kijken we alleen naar het heden; de huidige functie. Eeuwig zonde om deze informatie verloren te laten gaan. De opgedane kennis en ervaring hebben iemand namelijk gemaakt tot wie hij of zij nu is. Anderen kunnen hier weer van leren en profiteren. Door het eigen profiel op het intranetintranet te verrijken met werkervaring, opleidingen, diploma's, expertises en projecten, krijg je een sociaal adresboek. Hiermee maak je het mogelijk om een collega te vinden, die kennis heeft van een onderwerp waar je zelf mee worstelt. Twee weten meer dan één. Stel je voor wat je kunt bereiken met een hele organisatie!
Hoe kom je tot een sociaal adresboek?
Een how tohow to verhaal wordt al snel een saai stappenplan. Eigenlijk niet echt iets voor een column. Volgens Wikipedia kent de inhoud van een column geen beperkingen, dus daar houd ik me dan ook maar aan. Volgende keer dus geen column, maar op deze plek een stappenplan om tot een sociaal adresboek te komen op jouw intranet.
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?