Eigen materiaal,
Stock
of beide?
Beelden zeggen meer dat duizend woorden. Het is dus extra belangrijk dat je beelden kiest, die jouw boodschap overbrengen. Met stockbeelden of met eigen fotomateriaal. Beide opties hebben voor- en nadelen.
Stockfotografie
Op het internet vind je heel veel aanbieders van stockfoto's. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben er een foto van gemaakt. Die ruime keuze maakt stockfotografie zo fijn om mee te werken. Bovendien zijn de foto's professioneel gemaakt en is de resolutie van deze foto's vrijwel altijd goed genoeg voor gebruik op een websitewebsite. Ook de prijs van stockfoto's is vaak gunstig, tenzij je exclusiviteit wilt en de portretrechten volledig afkoopt. Bij aanbieder Shutterstock kun je beelden vinden voor een redelijk bedrag. Voor ca. € 150 heb je voldoende foto's om een website te vullen met een gemiddeld aantal pagina's.
Toch kleven er ook nadelen aan het gebruik van deze foto's. Je bent vaak niet de enige die de foto gebruikt en dat kan vervelend zijn. Vooral als een foto bepalend is voor jouw website en de foto geassocieerd wordt met een ander bedrijf. Veel stockfoto's missen ook de spontaniteit of zijn gewoonweg te mooi. Zoals een foto van een breed lachende, iets te mooie helpdeskmedewerkster met headset.
Gratis stockfoto's
Wij gebruiken regelmatig stockfotografie in onze ontwerpen. En dat zijn lang niet altijd dure foto's. We delen graag ons favorietenlijstje met gratis stockfoto's. Let zelf wel even op de portretrechten die op de sites vermeld staan. Niet alles mag commercieel gebruikt worden.
freeimages.com
unsplash.com
thepatternlibrary.com
getrefe.tumblr.com
magdeleine.co
raumrot.com
Eigen fotomateriaal
Eigen fotomateriaal geeft jouw website een eigen identiteit en niemand anders gebruikt dezelfde foto's. Je werkt met echte mensen of met eigen producten. Dat maakt het herkenbaar en persoonlijk voor de bezoeker. Materiaal dat geschoten is door een fotograaf zorgt ervoor dat de foto's professioneel ogen en van goede kwaliteit zijn. Een mooi voorbeeld van eigen fotografiefotografie vind je op de website van onze klant Widek. Echte medewerkers die aan het werk zijn in de fabriek laten zien dat alle producten in huis worden geproduceerd.
En de nadelen? Die zijn er ook bij eigen fotomateriaal. Een fotograaf inhuren kost geld. Over het algemeen kost het inhuren van een fotograaf meer dan stockfoto's. Ook tijd kan een nadelige factor zijn. Heb je snel een foto nodig? Dan heb je een fotograaf nodig die heel flexibel in te zetten is, of je kiest toch voor een stockfoto.
En wat kies jij?
Voor onze website hebben we gekozen voor een combinatie van beide opties. De foto's van medewerkers geven de website een persoonlijk karakter. De stockfotografie ondersteunt de geschreven tekst. We zijn benieuwd naar welke optie jouw voorkeur uitgaat.
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?