oplossingen voor de
lange termijn
De Harlem Shake, #ALSIceBucketChallenge, Hyves, Facebook en Yammer. Internethypes, zo snel als ze opkomen, verdwijnen de meeste ook. Slechts enkele ontstijgen de hypefase en vinden een weg naar ons dagelijkse leven, werk of privé. Ik merk dat bedrijven vaak worstelen met deze hypes. 'We moeten hier iets mee, maar wat?' Helemaal bij ontwikkelingen die van invloed zijn op het werkproces van de organisatie, zoals Yammer. Het blijft een lastig keuze, want je weet nooit zeker of het bij een hype blijft.
Een goed voorbeeld is het gebruik van Yammer. Start je nu nog met Yammer of ga je eerder voor Asana of Slack? De volgende hypes op het gebied van interne sociale media. Je kunt meteen met alles aan de slag gaan, maar wat als het een hype blijkt te zijn en het opeens weg is? Al jouw kennis zit ondertussen in dat systeem en dan heb je een probleem. Je kunt dus beter kiezen voor een oplossing gericht op de lange termijn. Iets waar je langer mee vooruit kunt. Iets wat past bij wat je wilt bereiken, ook als je bedrijf groter wordt. In plaats van allemaal losse onderdelen gebaseerd op hypes, waar medewerkers steeds aan moeten wennen.
Toepassingen integreren
Vermoei je gebruikers dus niet met nieuwe systemen, maar integreer ze in het intranetintranet. Zodat het op dezelfde manier werkt en gebruikers het op dezelfde plek vinden. Zo maak je het werkproces beter zonder drastische veranderingen. Je hoeft niet hele systemen te integreren, maar beperk je tot de elementen die van toegevoegde waarde zijn. Vraag jezelf de volgende keer af of de hype iets is wat bij jou past voor de lange termijn. Als de hype een rol van betekenis kan spelen binnen het werkproces van je organisatie, kun je elementen ervan integreren in het intranet. Zo niet, dan kun je de hype veilig negeren. Door deze aanpak groeit het intranet mee met jouw bedrijf.
Speelgoed
Omringt door het speelgoed van mijn dochter zit ik deze column te schrijven. Ze heeft eigenlijk teveel en speelt altijd met hetzelfde. Terugdenkend aan mijn eigen kindertijd kwam ik op de Tamagochi. Iedereen wilde er één en was een korte tijd intensief bezig met zijn beestje. Leeft jouw Tamagochi eigenlijk nog? Waarschijnlijk is het beestje, net als de hype, een stille dood gestorven. Dus vraag ik je, als je opnieuw zou mogen kiezen met de kennis van nu. Kies je dan nogmaals voor een Tamagochi? Of voor iets tijdloos zoals een bak LEGO, waar je de rest van je leven plezier van hebt? Ik heb mijn keuze al gemaakt.
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?