Leeft jouw Tamagochi nog?

oplossingen voor de

lange termijn

werkproces

De Har­lem Sha­ke, #AL­SI­ce­Buc­ket­Chal­len­ge, Hy­ves, Fa­cebook en Yam­mer. In­ter­ne­t­hy­pes, zo snel als ze op­ko­men, ver­dwij­nen de mees­te ook. Slechts en­ke­le ont­stij­gen de hy­pe­fa­se en vin­den een weg naar ons da­ge­lijk­se le­ven, werk of pri­vé. Ik merk dat be­drij­ven vaak wor­ste­len met de­ze hy­pes. 'We moe­ten hier iets mee, maar wat?' He­le­maal bij ont­wik­ke­lin­gen die van in­vloed zijn op het werk­pro­ces van de or­ga­ni­sa­tie, zo­als Yam­mer. Het blijft een las­tig keu­ze, want je weet nooit ze­ker of het bij een hy­pe blijft.

Marléne 11-08-2015 Contact

Een goed voor­beeld is het ge­bruik van Yam­mer. Start je nu nog met Yam­mer of ga je eer­der voor Asa­na of Slack? De vol­gen­de hy­pes op het ge­bied van in­ter­ne so­ci­a­le me­dia. Je kunt met­een met al­les aan de slag gaan, maar wat als het een hy­pe blijkt te zijn en het op­eens weg is? Al jouw ken­nis zit on­der­tus­sen in dat sys­teem en dan heb je een pro­bleem. Je kunt dus be­ter kie­zen voor een op­los­sing ge­richt op de lan­ge ter­mijn. Iets waar je lan­ger mee voor­uit kunt. Iets wat past bij wat je wilt be­rei­ken, ook als je be­drijf gro­ter wordt. In plaats van al­le­maal los­se on­der­de­len ge­ba­seerd op hy­pes, waar me­de­wer­kers steeds aan moe­ten wen­nen.

Toe­pas­sin­gen in­te­gre­ren

Ver­moei je ge­brui­kers dus niet met nieu­we sys­te­men, maar in­te­greer ze in het in­tra­netin­tra­net. Zo­dat het op de­zelf­de ma­nier werkt en ge­brui­kers het op de­zelf­de plek vin­den. Zo maak je het werk­pro­ces be­ter zon­der dras­ti­sche ver­an­de­rin­gen. Je hoeft niet he­le sys­te­men te in­te­gre­ren, maar be­perk je tot de ele­men­ten die van toe­ge­voeg­de waar­de zijn. Vraag je­zelf de vol­gen­de keer af of de hy­pe iets is wat bij jou past voor de lan­ge ter­mijn. Als de hy­pe een rol van be­te­ke­nis kan spe­len bin­nen het werk­pro­ces van je or­ga­ni­sa­tie, kun je ele­men­ten er­van in­te­gre­ren in het in­tra­net. Zo niet, dan kun je de hy­pe vei­lig ne­ge­ren. Door de­ze aan­pak groeit het in­tra­net mee met jouw be­drijf.

Speel­goed

Om­ringt door het speel­goed van mijn doch­ter zit ik de­ze co­lumn te schrij­ven. Ze heeft ei­gen­lijk te­veel en speelt al­tijd met het­zelf­de. Te­rug­den­kend aan mijn ei­gen kin­der­tijd kwam ik op de Ta­ma­g­o­chi. Ie­der­een wil­de er één en was een kor­te tijd in­ten­sief be­zig met zijn beest­je. Leeft jouw Ta­ma­g­o­chi ei­gen­lijk nog? Waar­schijn­lijk is het beest­je, net als de hy­pe, een stil­le dood ge­stor­ven. Dus vraag ik je, als je op­nieuw zou mo­gen kie­zen met de ken­nis van nu. Kies je dan nog­maals voor een Ta­ma­g­o­chi? Of voor iets tijd­loos zo­als een bak LE­GO, waar je de rest van je le­ven ple­zier van hebt? Ik heb mijn keu­ze al ge­maakt.

*

Welke kleur heeft het rode logo? (antwoord in kleine letters)

  • Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?