Ik ben Uber, jij bent Uber, wij zijn Uber

zorg dat je blijft

luisteren

behoeften

Ze schie­ten als pad­den­stoe­len uit de grond, de Uber look-a-li­kes. Ben je een start-up en ben je vol­op be­zig met in­no­va­ties? Dan noem je je­zelf de nieu­we Uber van jouw bran­che. Want Uber staat in­mid­dels ge­lijk aan in­no­ve­ren en is dus een be­grip ge­wor­den. 'Leuk voor de start-ups', hoor ik je den­ken. 'Maar daar heb ik toch geen bood­schap aan? Mijn or­ga­ni­sa­tie be­staat al meer dan tien jaar.' 

Laird 22-06-2015 Contact

Toch wel! Ster­ker nog, je moetmoet er ook iets mee. De­ze nieu­we bu­si­ness mo­del­len kun­nen na­me­lijk een enor­me be­drei­ging voor jouw or­ga­ni­sa­tie be­te­ke­nen. In­no­veert jouw be­drijf niet, dan kun je het over een paar jaar wel schud­den.

Wat als Geef­ca­fé naast jouw res­tau­rant komt?

Er zijn ge­noeg 'U­ber' voor­beel­den te noe­men, zo­als 'Doe het zelf ho­tel', 'AirBN­B', 'A­li­ba­ba' en ken je de or­ga­ni­sa­tie Geef­ca­fé al? Een prach­tig voor­beeld van in­no­va­tie bin­nen de ho­re­ca. Bij dit res­tau­rant be­paal je zelf wat je be­taalt voor de maal­tijd, wat je kunt mis­sen. Er  wordt slim in­ge­kocht door bij­voor­beeld in­gre­di­ën­ten die an­ders in de prul­len­bak zou­den ver­dwij­nen in te ko­pen bij groot­han­dels. Door het prin­ci­pe van Geef­ca­fé is een lek­ke­re maal­tijd bui­ten de deur nu voor ie­der­een be­taal­baar. Mooi ini­ti­a­tief toch? Maar wat als jouw res­tau­rant naast een geef­ca­fé zit? Dan vind je het waar­schijn­lijk een min­der mooi ini­ti­a­tief. Dit 'U­ber' be­drijf brengt na­me­lijk jouw om­zet om zeep. Je kunt dan een aan­tal din­gen doen. Je gaat met ze sa­men­wer­ken, je gaat over op een an­der bu­si­ness mo­del of je ver­huist naar een an­de­re lo­ca­tie. Maar zelf in­no­ve­ren was be­ter ge­weest. Dan had je dit voor kun­nen zijn. En dat is nu pre­cies waar de taxi-bran­che boos over is. Ze zou­den wil­len dat zij zelf Uber be­dacht had­den. Dan was het na­me­lijk wel oké ge­weest.

Over vijf jaar…

Hoe ver­dien ik over vijf jaar mijn geld? Dat is de vraag die je als on­der­ne­mer re­gel­ma­tig aan je­zelf stelt. Als je mij vijf jaar ge­le­den de­ze vraag had ge­steld, had ik niet ge­ant­woord dat het groot­ste deel van on­ze om­zet uit Ca­pi­ca in­tra­net zou be­staan. Ont­wik­ke­lin­gen in de markt heb­ben er­voor ge­zorgd dat wij on­ze koers heb­ben ge­wij­zigd. En met suc­ces dus!

Dit ver­haal over Uber kun je na­tuur­lijk ook los­la­ten op jul­lie in­tra­netin­tra­net. Ver­an­dert het in­tra­net niet mee met de or­ga­ni­sa­tie en met de wen­sen en be­hoef­ten van de me­de­wer­kers? Dan is het in­tra­net bin­nen een paar jaar ten do­de op­ge­schre­ven. Zorg dus dat je blijft luis­te­ren naar wat de me­de­wer­kers wil­len, dan zor­gen wij dat Ca­pi­ca in­tra­net blijft in­no­ve­ren. Sa­men zijn wij Uber!

*

Wat is het telefoonnummer van Capica? (10 cijfers achter elkaar typen)

  • Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?