Congres intranet
2016
Was jij afgelopen dinsdag ook op het Congres intranet? Het was weer een super interessante dag met internationale keynote speakers en een diversiteit aan break-out sessies. Onze stand werd druk bezocht met mensen die op zoek waren naar tools om medewerkers meer te betrekken bij het intranet en natuurlijk waren ze benieuwd naar hoe je een intranet succesvol maakt. Het boek 'De weg naar een succesvol sociaal intranet' kwam dan ook voor veel bezoekers als geroepen. Iedere bezoeker kon een exemplaar van het boek meenemen.
Tijdens de keynote presentaties en break-outsessies werd opnieuw duidelijk dat de gebruiker een wel heel cruciale rol speelt in het slagen van het intranetintranet. Volgens keynote speaker /james_steptwoJames Robertson is de gebruiker zelfs het belangrijkste onderdeel van het intranet en de digitale werkplek en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. http://www.succesvolsociaalintranet.nlHet Intranet Evolutiemodel dat ik vorig jaar op het congres introduceerde, gaat er zelfs vanuit dat een intranet slechts succesvol kan zijn als het voldoet aan de behoeften en verwachtingen van de gebruikers op dat moment. In zijn break-outsessie haalde James Robertson aan dat gebruikers geen idee hebben wat ze nou eigenlijk zouden willen binnen het intranet. En dat is nu net het probleem waar veel organisaties tegenaan lopen. Wat willen de gebruikers?
Het Intranet Evolutiemodel
Onderzoek onder 1.300 organisaties in Nederland gaf ons inzicht in de behoeften en verwachtingen van de gebruikers. Maar dat niet alleen. We zagen ook dat de behoeften en verwachtingen veranderden naarmate het intranet onmisbaarder werd én dat de behoeften en verwachtingen verschilden per doeleinde van het intranet. Voldoe je aan de behoeften en verwachtingen van de gebruikers op dit moment? Dan is het intranet pas echt succesvol! Om het intranet succesvol te houden moet je dus meebewegen met de gebruikers.
Neem de gebruikers stap voor stap mee
Veel organisaties willen direct aan de slag met collaboration vanaf de start van het intranet, maar uit ons onderzoek blijkt dat gebruikers hier helemaal geen behoefte aan hebben. Zij willen rustig kennismaken met het intranet, de kat uit de boom kijken. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel, maar we gaan even uit van de grote gemene deler. Komt er informatie vanuit de organisatie, dan willen gebruikers hier wel op gaan reageren. Maar zelf kennis delen is pas veel later aan de beurt. Dan is het intranet inmiddels in het derde evolutiestadium en kunnen medewerkers hun werk al sneller en beter doen door het intranet te gebruiken. Als laatste stap willen gebruikers de informatie op intranet op hun eigen manier structureren. Ze willen zelf bepalen wat zij belangrijk vinden en wat zij wel en niet lezen.
Het doel is belangrijk, maar de weg ernaartoe is nog belangrijker. /james_steptwo@james_steptwo /hashtag/intra16?src=hash#intra16 https://t.co/K33IZOQPSWpic.twitter.com/K33IZOQPSW
— Christiaan W. Lustig (@Lustigson) /Lustigson/status/71220926890108108822 maart 2016
Zoals James Robertson van Step Two Designs al aangaf wil je ook dat alle systemen worden geïntegreerd in het intranet. Maar let hierbij ook op dat je niet alles in één keer doet. Dat wordt voor het gros van de gebruikers net iets te veel. Pak het stap voor stap aan. Eerst de systemen benaderen via een link op het intranet, vervolgens gedeeltelijk integreren. En pas in het vierde evolutiestadium van het intranet zorg je ervoor dat alles via het intranet verloopt en dat de externe systemen niet meer op een andere manier te benaderen zijn dan via het intranet.
De toekomst van het intranet
Dan nog even terugkomen op het thema van het congres 'The future of work'. /oscarbergOscar Berg vertelde in zijn Keynote dat de ervaring met het product veel belangrijker is dan het product zelf. En dat grote organisaties zich meer moet gedragen als start-ups, zodat samenwerkensamenwerken vanzelf gaat.
"Big companies must become more like startups" — /oscarberg@oscarberg /hashtag/intra16?src=hash#intra16 https://t.co/C1GX3mEgJkpic.twitter.com/C1GX3mEgJk
— Roel Groeneveld (@roelgroeneveld) /roelgroeneveld/status/71220376511434342422 maart 2016
Dus dicht op de klanten zitten, sterke netwerken en community's hebben, nieuwe dingen durven doen en grote betrokkenheid, waardoor mensen spontaan met elkaar gaan samenwerken. Dat zou nog een mooie aanvulling zijn op het Intranet Evolutiemodel.
Be like a start-up!
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?