Big Data op kleine schaal

data

verzamelen en analyzeren

Big Data

Je kunt een ex­pert zijn zon­der dat ie­mand daar­van weet. Zon­de, want van jouw ken­nis kun­nen an­de­ren veel le­ren. Heb je er wel eens over na­ge­dacht hoe nieu­we me­de­wer­kers bin­nen jouw be­drijf we­ten wie ze voor een spe­ci­fiek on­der­werp moe­ten heb­ben? Ze gaan vast via col­le­ga's op zoek naar de juis­te per­soon, maar dat kan ook an­ders. Laat Big Da­ta voor je wer­ken, maar dan op klei­ne schaal bin­nen jouw or­ga­ni­sa­tie. En met het in­tra­net als mid­del­punt.   

Laird 10-03-2015 Contact

Ex­pert blau­we schoe­nen

Stel dat een me­de­wer­ker ex­pert is op het ge­bied van blau­we schoe­nenblau­we schoe­nen (ge­woon maar even een voor­beeld, zelf loop ik er nog­al vaak op). Laat de­ze me­de­wer­ker dan in het ei­gen pro­fiel in­vul­len dat zijn of haar ex­per­ti­se blau­we schoe­nen is.  Voor een in­ge­vul­de ex­per­ti­se krijgt de me­de­wer­ker pun­ten toe­ge­kend (niet zicht­baar, maar dit wordt on­der wa­ter on­der wa­ter door het in­tra­netin­tra­net ge­bruikt bij zoek­op­drach­ten). 

Ex­per­ti­se on­der­schrij­ven

Een me­de­wer­ker kan zelf wel vin­den dat hij of zij ex­pert is op dit ge­bied, maar vin­den col­le­ga's dat ook?  Je geeft col­le­ga's de mo­ge­lijk­heid om de­ze ex­per­ti­se te 'on­der­schrij­ven'. Hoe va­ker 'on­der­schre­ven', hoe meer de­ze waard wordt. En hoe meer pun­ten de ex­pert op­bouwt over dit on­der­werp.

Pu­bli­ce­ren, waar­de­ren en re­a­ge­ren

Ie­de­re me­de­wer­ker die een ar­ti­kel schrijft over blau­we schoe­nen blau­we schoe­nen kop­pelt de tag blau­we schoe­nen aan het ar­ti­kel. Ui­ter­aard wor­den er weer pun­ten toe­ge­kend voor ie­de­re keer dat de me­de­wer­ker de­ze tag ge­bruikt. Col­le­ga's, die het ge­pu­bli­ceer­de ar­ti­kel een ho­ge waar­de­ring ge­ven, zor­gen voor nog meer pun­ten.  Zo­dra ge­re­a­geerd wordt op een ar­ti­kel wor­den ook weer pun­ten toe­ge­kend. De re­ac­ties zijn meer waard als de­ze re­ac­ties po­si­tief be­oor­deeld wor­den door col­le­ga's.

Ex­pert blau­we schoe­nen in zoek­re­sul­ta­ten

Met de­ze stap­pen heb­ben je een hoop da­ta ver­za­meld, big da­ta. Het in­tra­net weet nu pre­cies wie de ex­pert blau­we schoe­nen is. Dus, wat vindt een ge­brui­ker van het in­tra­net als hij zoekt op blau­we schoe­nen? In­der­daad, de me­de­wer­ker die nu ex­pert is wor­den op blau­we schoe­nen. En daar­naast na­tuur­lijk al­le in­for­ma­tie, die op het in­tra­net ge­pu­bli­ceerd is over dit on­der­werp. Het ver­za­me­len en ana­ly­se­ren van da­ta kan dus ook op klei­ne schaal bin­nen een in­tra­net heel erg nut­tig zijn.

*

Aan welke straat is Capica gevestigd? (antwoord in kleine letters)

  • Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?