data
verzamelen en analyzeren
Je kunt een expert zijn zonder dat iemand daarvan weet. Zonde, want van jouw kennis kunnen anderen veel leren. Heb je er wel eens over nagedacht hoe nieuwe medewerkers binnen jouw bedrijf weten wie ze voor een specifiek onderwerp moeten hebben? Ze gaan vast via collega's op zoek naar de juiste persoon, maar dat kan ook anders. Laat Big Data voor je werken, maar dan op kleine schaal binnen jouw organisatie. En met het intranet als middelpunt.
Expert blauwe schoenen
Stel dat een medewerker expert is op het gebied van blauwe schoenenblauwe schoenen (gewoon maar even een voorbeeld, zelf loop ik er nogal vaak op). Laat deze medewerker dan in het eigen profiel invullen dat zijn of haar expertise blauwe schoenen is. Voor een ingevulde expertise krijgt de medewerker punten toegekend (niet zichtbaar, maar dit wordt onder water onder water door het intranetintranet gebruikt bij zoekopdrachten).
Expertise onderschrijven
Een medewerker kan zelf wel vinden dat hij of zij expert is op dit gebied, maar vinden collega's dat ook? Je geeft collega's de mogelijkheid om deze expertise te 'onderschrijven'. Hoe vaker 'onderschreven', hoe meer deze waard wordt. En hoe meer punten de expert opbouwt over dit onderwerp.
Publiceren, waarderen en reageren
Iedere medewerker die een artikel schrijft over blauwe schoenen blauwe schoenen koppelt de tag blauwe schoenen aan het artikel. Uiteraard worden er weer punten toegekend voor iedere keer dat de medewerker deze tag gebruikt. Collega's, die het gepubliceerde artikel een hoge waardering geven, zorgen voor nog meer punten. Zodra gereageerd wordt op een artikel worden ook weer punten toegekend. De reacties zijn meer waard als deze reacties positief beoordeeld worden door collega's.
Expert blauwe schoenen in zoekresultaten
Met deze stappen hebben je een hoop data verzameld, big data. Het intranet weet nu precies wie de expert blauwe schoenen is. Dus, wat vindt een gebruiker van het intranet als hij zoekt op blauwe schoenen? Inderdaad, de medewerker die nu expert is worden op blauwe schoenen. En daarnaast natuurlijk alle informatie, die op het intranet gepubliceerd is over dit onderwerp. Het verzamelen en analyseren van data kan dus ook op kleine schaal binnen een intranet heel erg nuttig zijn.
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?