maak het
intranet
onmisbaar
Je hebt een basis intranet staan. Maar hoe maak je dit intranet onmisbaar voor iedereen in de organisatie? Het antwoord: begin klein, breidt langzaam uit en blijf updaten. In deze blog deel ik 4 tips die je hierbij helpen.
Als je van groots aanpakken houdt, kun je deze blog beter niet lezen. Of misschien juist wel. Om een intranetintranet succesvol te maken in je organisatie adviseren wij altijd om klein te beginnen en dit uit te breiden naar een groot intranet. Niet meteen van 0 naar 200.
Waarom?
Het intranet heeft ongelooflijk veel opties en je kunt allerlei koppelingenkoppelingen bedenken om je werk goed uit te voeren. Maar als je alles in 1 keer doorvoert, overspoel je je medewerkers met informatie en mogelijkheden.
Een jaar geleden deden we onderzoek naar de adoptie van het intranet binnen organisaties. We analyseerden de gegevens van onze klanten en ontwikkelden een model om het intranet succesvoller te maken. Wat blijkt, een intranet wordt beter geadopteerd door medewerkers als zij stapje voor stapje meegenomen worden. Dat brengt me bij mijn eerste tip.
Tip 1: Brainstorm niet alleen met je eigen afdeling
Als communicatieadviseur weet je hoe belangrijk het is om je te verplaatsen in je doelgroep. Dat geldt ook bij het opzetten of verbeteren van een basis intranet. Brainstorm niet alleen met de communicatieafdeling over het intranet, maar betrek mensen van alle afdelingen hierbij.
Plan gesprekken in met een medewerker per afdeling of organiseer een sessie waar verschillende medewerkers bij elkaar komen. Praat met elkaar over de wensen en behoeften van het intranet. Denk daarbij aan vragen als:
- Wat is hun behoefte op het gebied van digitale communicatie?
- Wat hebben zij nodig om hun dagelijkse werk uit te voeren? En hoe gebruiken ze dat?
- En als alle informatie al beschikbaar is op het intranet, welke extra functionaliteit missen zij om hun werk goed te doen?
Tip 2: Trigger medewerkers om naar het intranet te gaan
Kijk niet alleen naar de informatie die jij wilt delen, maar denk ook aan de informatie die zij willen ontvangen. En dat hoeft lang niet altijd werkgerelateerd te zijn. Kerstpakketten bijvoorbeeld. Onderschat nooit de waarde van een kerstpakket. Case Stichting Land van HorneLand van Horne liet haar medewerkers kiezen wat zij in hun pakket wilden ontvangen. Reken maar dat iedereen zich graag in het gesprek op intranet wilde mengen.
Tip 3: Blijf optimaliseren
Je herkent het misschien wel: een overload aan mailtjes die je moet bekijken en beantwoorden. Een lastig probleem in een organisatie, want de productiviteit van medewerkers neemt af. Op het intranet kun je modules toevoegen waardoor communiceren via dit platform aantrekkelijker wordt dan via de mail. Bijvoorbeeld door een groepschat aan te maken.
Maar je kunt dit ook verder optimaliseren. Wij bedachten voor een bedrijf een ticketsysteemticketsysteem en integreerden dit in het intranet. Veel mensen in die organisatie mailden over problemen waar zij tegenaan liepen. In het ticketsysteem konden zij hun vraag neerzetten en kon iedereen binnen het bedrijf deze vraag oppakken. Het komt zo niet langer op het bordje van 1 persoon terecht, je krijgt een terugkoppeling en kunt aan de status zien of je vraag wordt behandeld of niet.
Tip 4: Kijk naar welke koppelingen je kunt maken
Een belangrijk onderdeel van het onmisbaar maken van het intranet is het koppelenkoppelen van dit intranet aan bestaande systemen. Stel je moet je verlofdag aanvragen of je salarisstrook bekijken. Hoe doen jullie dat nu? Is dat via de e-mail of via een apart HRM-systeem? Bekijk welke systemen wij koppelenWij koppelen verschillende systemen aan het intranet en bekijken ook samen met klanten of we nieuwe functionaliteiten kunnen ontwikkelen om het intranet tot de ideale omgeving te maken.
Een intranet is geen statisch product. Het is altijd in beweging. Ik help je graag bij het optimaliseren van jullie basis intranet.
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?