Liquid content. Misschien gaat er niet direct een belletje bij je rinkelen. Toch zou iedereen die een website heeft hier baat bij hebben. Wat is liquid content? Liquid content is het personaliseren van je website door content op je website aan te bieden passend bij de bezoeker.
Het internet staat vol met informatie. Internetbezoekers kunnen tegenwoordig lezen wat ze willen. Daar ligt ook juist het gevaar, de keuzestress gaat opspelen. Een mens vindt het maar tot op een bepaalde hoogte prettig om zelf keuzes te maken. Worden de keuzemogelijkheden teveel en zien we door de bomen het bos niet meer? Dan vinden we het fijn als we een beetje in de goede richting worden geduwd. En daar helpt liquid contentcontent bij.
Wat is liquid content precies?
Het gaat er dus om dat je websitewebsite content laat zien wat gericht is op de individuele bezoeker. Welke content de bezoeker te zien krijgt wordt bepaald op basis van gedrag op de website, bestelhistorie (in het geval van een webshop) en zelfs persoonlijke kenmerken van de bezoeker).
De websitebezoeker kunnen we onderverdelen in twee soorten: de onbekende en bekende bezoeker. Bij een onbekende bezoeker kun je alleen content aanbieden op basis van zijn gedrag die gekoppeld is aan trackingcookies. Een tracking cookie is een speciaal soort website cookie, dat wordt geplaatst om een internetbezoeker te identificeren op één of meerdere websiteswebsites. Elk apparaat (smartphone, laptop, tablet, etc.) heeft een eigen tracking cookie, dus het is niet mogelijk om dezelfde personalisatiepersonalisatie op verschillende apparaten toe te passen. Elke keer als de bezoeker opnieuw op je website komt via een ander apparaat, begint de personalisatie opnieuw.
Een bekende bezoeker is een bezoeker die is ingelogd op je website, bijvoorbeeld door middel van een persoonlijk account. Het maakt dan niet uit op welk apparaat deze bezoeker zit, het opbouwen van het gepersonaliseerde profiel gaat altijd door. Bij deze bezoeker kun je ook nog gebruik maken van zijn bestelhistorie. Stel je hebt een eigen website en verkoopt daar literatuur en de bezoeker heeft de vorige keren het boek 'Lord of the Rings' en 'Game of Thrones' besteld met zijn account. Dan kun je ervan uitgaan dat deze bezoeker graag fantasieboeken leest. Grote kans dat hij dan ook geïnteresseerd is in het boek 'Chronicles of Narnia', dus wil jij laten zien dat jij dit boek ook verkoopt. Mooi moment om dit groot uit te lichten op het moment dat hij weer terugkeert naar je website, toch? Hij kan dan door middel van één simpele klik het boek toevoegen aan zijn winkelmandje. Dat is hoe liquid content werkt in de basis.
Waarom zou je het moeten toepassen?
Het is je waarschijnlijk niet ontgaan dat er online een verschuiving plaats heeft gevonden (of nog steeds plaatsvindt) van het overladen van algemene informatie aan bezoekers, naar het gericht bieden van specifieke informatie aan een individu. We worden met z'n allen steeds ongevoeliger voor massacommunicatie. Bezoekers willen alleen informatie aangeboden krijgen die relevant is voor hun, dus probeer dat ook zoveel mogelijk te doen.
Maar liquid content is niet alleen bepaalde producten pontificaal in beeld brengen in de hoop dat je bezoeker deze gaat kopen. Je kunt er ook aan denken om liquid content in te zetten om het aankoopproces van je bezoeker te versnellen. Elke bezoeker gaat door verschillende fases heen in een aankoopproces: bewust worden van een behoefte, zoeken naar informatie, evaluatie van alternatieven, aankoopbeslissing, de daadwerkelijke aankoop en gebruiken en evalueren.
Komt een bezoeker voor het eerst op je website en heeft deze eerst alleen nog behoefte aan globale informatie? Dan is het niet verstandig om hem te leiden naar hele specifieke producten. Verschaf eerst algemene informatie over de productcategorie aan die bezoeker, zodat hij zelf een keuze kan maken. Komt de bezoeker de volgende keer terug op je website? Dan kun je hem voor zijn en een klein beetje helpen, omdat je al weet waar hij naar op zoek is. Dan is het een goed moment om direct verschillende producten aan te bieden die binnen zijn eisen vallen. In plaats van dat hij nu door een pagina van informatie moet worstelen, komt hij direct bij de producten waar hij naar opzoek is.
Liquid content kun je toepassen op elke fase van het aankoopproces waarin de bezoeker zich bevindt.
pexels-photo-160107.jpeg
Voor wie is liquid content?
Persoonlijk vind ik dat liquid content voor elke websitehouder interessant kan zijn. Niet alleen voor de grote webshops, maar ook voor kleinere websites met een klein assortiment of één bepaalde dienst of productproduct kun je liquid content inzetten. Richt je in dat geval niet zozeer specifiek op het product of dienst, maar meer op het aankoopproces van je bezoeker. Leid je bezoeker zo snel en makkelijk mogelijk naar een aankoop.
Pas op voor valkuilen
Ook met liquid content kun je de plank misslaan, dus let goed op de volgende punten. Denk goed van tevoren na over wie je doelgroep is en maak op basis daarvan de juiste (product)categorieën aan. Sluit ook categorieën uit bij bezoekers die een aankoop hebben gedaan. Let hier wel goed op om wat voor soort product het gaat. Is het een product wat vaker in korte tijd gekocht wordt (een herhaalaankoop) of koop je het voor de lange termijn? Heeft je bezoeker de nieuwste iPhone gekocht? Dan heeft hij vast en zeker geen interesse in nog een smartphonesmartphone, maar wellicht wel in een shockcase voor deze iPhone.
Verkoop je bijvoorbeeld verzorgingsproducten of voedingsmiddelen? Dit zijn producten die een keer op raken en de kans is groot dat je bezoeker terugkeert naar je website voor een herhaalaankoop. Laat daarom bij terugkeer van je bezoeker naast verwante producten ook duidelijk de eerdere aankopen van hem zien, zodat de kans groter wordt dat hij het product direct in zijn winkelmandje stopt.
Hoe kom je aan liquid content?
Om je website te personaliseren heb je een stukje software nodig. Dit kun je al kopen in de vorm van standaardpakketten, of op maat laten maken. Bij Capica bieden we dit laatste aan. Samen met jou kijken we naar je website, welke bezoekers daar allemaal komen en hoe we op de best mogelijke manier persoonlijke content kunnen aanbieden aan je bezoekers.
Geïnteresseerd? Neem gerust contact met ons op!
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?