Hoe zorg je ervoor dat jouw intranet uitgroeit tot dé digitale werkplek voor alle medewerkers binnen de organisatie? Dat het intranet onmisbaar is en voldoet aan alle behoeften en verwachtingen van de medewerkers?
In de vorige blogs over het Intranet Evolutiemodel heb ik je meegenomen in de verschillende dimensies en evolutiestadia die uiteindelijk leiden tot een succesvol sociaal intranet. En heb je kunnen lezen welke handvatten voor succes je kunt gebruiken om tot het derde evolutiestadium te komen. Dit artikel beschrijft de handvatten voor succes in het laatste evolutiestadium, waarmee het kennisintranet uit kan groeien tot een digitale werkplek.
Het vierde evolutiestadium van het intranet
De informatiestroom is nu zo groot, dat gebruikers behoefte hebben aan het aanbrengen van structuur binnen de dimensies Informatievoorziening en Samenwerking. In dit stadium zorg je ervoor dat de onderdelen van de dimensie Ondersteuning worden geïntegreerd in het intranet, zodat het kennisintranet uitgroeit tot een digitale werkplek.
Handvat voor succes in de dimensie Informatievoorziening
In dit stadium wil je voorkomen dat medewerkers door de grote hoeveelheid informatie het overzicht verliezen en hierdoor minder tevreden worden over het intranet. Het handvat voor succes in dit stadium en deze dimensie is 'structureren'. Medewerkers hebben nu behoefte om zelf te bepalen welke informatie zij te zien krijgen. Dit doen zij door informatie te structureren met behulp van filters. Per onderdeel geven we een aantal suggesties voor mogelijke filters.
- Filters die gebruikt kunnen worden om nieuws te structureren, zijn categorieën en de afdelingen of locaties binnen een organisatie.
- In het derde evolutiestadium hebben medewerkers hun profiel compleet gemaakt in het adresboek. Hierdoor kun je nu personen vinden door filters te gebruiken zoals afdelingen, functiegroep, functies, mijn afdeling of mijn contacten.
- Binnen de agenda kunnen de volgende filters worden gebruikt om de informatie in de agenda te structureren: verplicht bij te wonen, alleen afspraken waarvoor ik ben uitgenodigd, interessegebieden.
- Binnen het onderdeel communicatie-uitingen zijn meerdere functionaliteiten te vinden. Door communicatie-uitingen in groepen te verdelen, hebben medewerkers een duidelijk overzicht. Je kunt ze bijvoorbeeld indelen op items die gedownload kunnen worden (zoals logo's), items die gereserveerd kunnen worden (zoals banieren) of items die besteld kunnen worden (zoals visitekaartjes).
Handvat voor succes in de dimensie Samenwerking
Om te voorkomen dat het intranet onoverzichtelijk wordt, geef je medewerkers de mogelijkheid om zelf te bepalen welke vorm van samenwerken zij kiezen en over welke onderwerpen zij kennis met elkaar delen. Het handvat voor succes is hierbij 'Structureren'. Je voorziet in deze behoefte door hen structuur aan te laten brengen in de vorm van filters.
- Een filter dat op een blog kan worden toegepast is 'categorieën'. Laat medewerkers zich ook abonneren op bepaalde bloggers die zij interessant vinden. Of bied een lijst met top bloggers aan waarop zij zich kunnen abonneren.
- Binnen het onderdeel community breng je de filters 'interesse' en 'vakgebied' aan.
- Binnen Documenten kan de 'traditionele' mappenstructuur losgelaten worden. Laat iedereen zijn eigen gewenste structuur indelen, die alleen voor het eigen account geldt. Een medewerker bepaalt zelf of hij documenten structureert op bijvoorbeeld klantnaam, soort, datum of documentnaam.
- Om gebruik te kunnen maken van de successen of leerpunten van voorgaande projecten laat je medewerkers de projectgroepen filteren op (succesvol) afgeronde projecten, op gehaalde deadlines of op budget.
Handvat voor succes in de dimensie Ondersteuning
Medewerkers verwachten in dit stadium dat het intranet fungeert als een digitale werkplek, zodat ze geen andere applicaties meer nodig hebben om hun werk te doen. Om aan deze verwachtingen te voldoen worden de bedrijfs- en werkproces ondersteunende onderdelen geïntegreerd in het intranet. Het handvat voor succes is dan ook 'integreren (in het intranet)'.
- Het declaratieproces verloopt nu via het intranet, waarbij declaraties via geautomatiseerde stappen worden afgehandeld. Werk je met een (extern) systeem voor de afhandeling van declaraties? Zorg dan voor een integratie van dit systeem in het intranet. Tip: koppel het salarissysteem aan het onderdeel declaraties, zodat de declaraties direct verwerkt kunnen worden.
- Het CRM-systeem integreer je in het intranet, waardoor medewerkers de relatiegegevens zowel kunnen raadplegen als wijzigen via het intranet. Tip: let op dat gebruikers binnen het intranet dezelfde rechten krijgen als gebruikelijk was voor het CRM-pakket.
- De beoordelingscyclus verloopt in dit laatste evolutiestadium volledig via het intranet. Via geautomatiseerde stappen worden medewerkers en hun leidinggevenden door de cyclus geloodst. Ook goedkeuringen binnen de beoordelingscyclus verlopen via het intranet. Tip: Je kunt bijvoorbeeld ook een interne opleidingscatalogus koppelen aan de beoordelingscyclus.
Het intranet is succesvol geëvolueerd naar het vierde evolutiestadium als het intranet onmisbaar is voor medewerkers én als het intranet voldoet aan de behoeften en verwachtingen van de medewerkers. Het intranet is dan uitgegroeid tot dé digitale werkplek. Maar hoe zorg je ervoor dat het intranet ook succesvol blijft? Dit zal ik toelichten in mijn volgende blog over het Intranet Evolutiemodel.
Wil je alles nog eens nalezen over het Intranet Evolutiemodel? Vraag gratis ons boek 'De weg naar een succesvol sociaal intranet' aan!
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?