Een SEA campagne is een goed middel om de online vindbaarheid van je organisatie te verbeteren. Het stopt echter niet bij het opzetten van een campagne. De campagnes hebben onderhoud nodig en dienen verder geoptimaliseerd te worden om zo het beste resultaat eruit te halen. Dit kan soms een lastige en tijdrovende klus zijn. In dit artikel deelt Capicaan Shanna een aantal tips voor de optimalisatie van je SEA campagnes. Heb jij al aan deze onderdelen gedacht?
- Gedeelde budgetten
Wanneer je verschillende actieve campagnes hebt voor producten die een zelfde waarde hebben voor je organisatie, kun je overwegen een gedeeld budget in te stellen voor die campagnes. Dit kan bijvoorbeeld gunstig zijn wanneer één van de campagnes wordt beperkt door het ingestelde dagbudget. Bij een gedeeld budget stel je geen budget in per campagne, maar stel je een budget in waar meerdere campagnes gebruik van maken. Wanneer de ene campagne op een dag iets minder budget verbruikt, geeft dit ruimte aan een andere campagne om dit budget te benutten. Het is hierbij wel belangrijk om de eerste periode goed in de gaten te houden dat niet één campagne constant het hele budget verbruikt, waardoor je veel klikken verliest in de andere campagnes.
- Targeting op locatie
Bedenk goed waar je doelgroepdoelgroep zich bevindt en target je campagnes op die locaties. Je kunt per campagne instellen welke locaties je wilt targeten. Dit kunnen bepaalde landen, provincies of plaatsen zijn, of zelfs een straal van een bepaald aantal kilometer rondom een specifieke locatie. Daarnaast kun je gebruik maken van bodaanpassingen op de verschillende locaties. Op deze manier kun je de waarde van bepaalde locaties nog beter verdelen. Een plaats die heel relevant is voor jouw organisatie kun je een hoger bod meegeven, bijvoorbeeld een plaats waar een fysieke winkel of kantoor zich bevindt. Dit kan een positieve invloed hebben op de mate en positie waarin jouw advertentie wordt weergegeven. Een plaats die iets minder relevant is voor jouw organisatie kun je juist een lager bod meegeven, zodat je de kosten voor minder relevante locaties kunt beperken.
- Taalinstellingen van de campagne
Een veelgemaakte fout is dat organisaties die zich alleen richten op Nederland, de taalinstelling van de SEA campagnes ook alleen instellen op Nederlands. Hierdoor kun je veel weergaves en klikken op de advertenties mislopen. Wanneer iemand bijvoorbeeld in Nederland woont, maar in zijn browserinstellingen een andere taal heeft ingesteld, zal de campagne niet aan die persoon worden weergegeven. Het is dus aan te bevelen om de taalinstelling van de campagnes op 'Alle talen' in te stellen, en je te beperken tot Nederland door dit bij de locatie instellingen te targeten.
- Zoektermen toevoegen en uitsluiten
Gebruik het overzicht van zoektermen om nieuwe relevante zoektermen toe te voegen, en irrelevante zoektermen uit te sluiten. Vooral dit laatste is ook erg belangrijk, want aan zoektermen die niet op jouw organisatie van toepassing zijn wil je geen budget kwijtraken. Blijf dit rapport dus regelmatig raadplegen.
- TestenTesten met verschillende advertenties
Blijf je advertenties testen en optimaliseren. Een veelvoorkomende fout is om maar met één advertentie te adverteren. De richtlijn van Google is om drie advertenties in te richten per advertentiegroep. Test bij deze drie advertenties met verschillende uitingen en kijk welke boodschap het beste werkt bij jouw doelgroep.
Heb je vragen over het optimaliseren van jouw SEA campagnes of wil je graag een SEA campagne opzetten, maar weet je niet hoe? Neem gerust contact met ons op, dan helpen wij je verder!
- Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?