5 tips voor het optimaliseren van je SEA campagne

Een SEA cam­pag­ne is een goed mid­del om de on­li­ne vind­baar­heid van je or­ga­ni­sa­tie te ver­be­te­ren. Het stopt ech­ter niet bij het op­zet­ten van een cam­pag­ne. De cam­pag­nes heb­ben on­der­houd no­dig en die­nen ver­der ge­op­ti­ma­li­seerd te wor­den om zo het bes­te re­sul­taat er­uit te ha­len. Dit kan soms een las­ti­ge en tijd­ro­ven­de klus zijn. In dit ar­ti­kel deelt Ca­pi­caan Shan­na een aan­tal tips voor de op­ti­ma­li­sa­tie van je SEA cam­pag­nes. Heb jij al aan de­ze on­der­de­len ge­dacht?

Shanna 11-06-2020 Contact
  1. Ge­deel­de bud­get­ten

Wan­neer je ver­schil­len­de ac­tie­ve cam­pag­nes hebt voor pro­duc­ten die een zelf­de waar­de heb­ben voor je or­ga­ni­sa­tie, kun je over­we­gen een ge­deeld bud­get in te stel­len voor die cam­pag­nes. Dit kan bij­voor­beeld gun­stig zijn wan­neer één van de cam­pag­nes wordt be­perkt door het in­ge­stel­de dag­bud­get. Bij een ge­deeld bud­get stel je geen bud­get in per cam­pag­ne, maar stel je een bud­get in waar meer­de­re cam­pag­nes ge­bruik van ma­ken. Wan­neer de ene cam­pag­ne op een dag iets min­der bud­get ver­bruikt, geeft dit ruim­te aan een an­de­re cam­pag­ne om dit bud­get te be­nut­ten. Het is hier­bij wel be­lang­rijk om de eer­ste pe­ri­o­de goed in de ga­ten te hou­den dat niet één cam­pag­ne con­stant het he­le bud­get ver­bruikt, waar­door je veel klik­ken ver­liest in de an­de­re cam­pag­nes.

  1. Tar­ge­ting op lo­ca­tie

Be­denk goed waar je doel­groepdoel­groep zich be­vindt en tar­get je cam­pag­nes op die lo­ca­ties. Je kunt per cam­pag­ne in­stel­len wel­ke lo­ca­ties je wilt tar­ge­ten. Dit kun­nen be­paal­de lan­den, pro­vin­cies of plaat­sen zijn, of zelfs een straal van een be­paald aan­tal ki­lo­me­ter rond­om een spe­ci­fie­ke lo­ca­tie. Daar­naast kun je ge­bruik ma­ken van bo­daan­pas­sin­gen op de ver­schil­len­de lo­ca­ties. Op de­ze ma­nier kun je de waar­de van be­paal­de lo­ca­ties nog be­ter ver­de­len. Een plaats die heel re­le­vant is voor jouw or­ga­ni­sa­tie kun je een ho­ger bod mee­ge­ven, bij­voor­beeld een plaats waar een fy­sie­ke win­kel of kan­toor zich be­vindt. Dit kan een po­si­tie­ve in­vloed heb­ben op de ma­te en po­si­tie waar­in jouw ad­ver­ten­tie wordt weer­ge­ge­ven. Een plaats die iets min­der re­le­vant is voor jouw or­ga­ni­sa­tie kun je juist een la­ger bod mee­ge­ven, zo­dat je de kos­ten voor min­der re­le­van­te lo­ca­ties kunt be­per­ken.

  1. Taal­in­stel­lin­gen van de cam­pag­ne

Een veel­ge­maak­te fout is dat or­ga­ni­sa­ties die zich al­leen rich­ten op Ne­der­land, de taal­in­stel­ling van de SEA cam­pag­nes ook al­leen in­stel­len op Ne­der­lands. Hier­door kun je veel weer­ga­ves en klik­ken op de ad­ver­ten­ties mis­lo­pen. Wan­neer ie­mand bij­voor­beeld in Ne­der­land woont, maar in zijn brow­serin­stel­lin­gen een an­de­re taal heeft in­ge­steld, zal de cam­pag­ne niet aan die per­soon wor­den weer­ge­ge­ven. Het is dus aan te be­ve­len om de taal­in­stel­ling van de cam­pag­nes op 'Al­le ta­len' in te stel­len, en je te be­per­ken tot Ne­der­land door dit bij de lo­ca­tie in­stel­lin­gen te tar­ge­ten.

  1. Zoek­ter­men toe­voe­gen en uit­slui­ten

Ge­bruik het over­zicht van zoek­ter­men om nieu­we re­le­van­te zoek­ter­men toe te voe­gen, en ir­re­le­van­te zoek­ter­men uit te slui­ten. Voor­al dit laat­ste is ook erg be­lang­rijk, want aan zoek­ter­men die niet op jouw or­ga­ni­sa­tie van toe­pas­sing zijn wil je geen bud­get kwijt­ra­ken. Blijf dit rap­port dus re­gel­ma­tig raad­ple­gen.

  1. Tes­tenTes­ten met ver­schil­len­de ad­ver­ten­ties

Blijf je ad­ver­ten­ties tes­ten en op­ti­ma­li­se­ren. Een veel­voor­ko­men­de fout is om maar met één ad­ver­ten­tie te ad­ver­te­ren. De richt­lijn van Goog­le is om drie ad­ver­ten­ties in te rich­ten per ad­ver­ten­tie­groep. Test bij de­ze drie ad­ver­ten­ties met ver­schil­len­de ui­tin­gen en kijk wel­ke bood­schap het bes­te werkt bij jouw doel­groep.

Heb je vra­gen over het op­ti­ma­li­se­ren van jouw SEA cam­pag­nes of wil je graag een SEA cam­pag­ne op­zet­ten, maar weet je niet hoe? Neem ge­rust con­tact met ons op, dan hel­pen wij je ver­der!

*

Aan welke straat is Capica gevestigd? (antwoord in kleine letters)

  • Er zijn geen reacties gevonden. Ben jij de eerste?