Gamification op het intranet

Laird

Zelfs al heb je nog nooit van de term ga­mi­fi­ca­ti­on ge­hoord, de kans dat je er al mee te ma­ken hebt ge­had is groot. Bij ga­mi­fi­ca­ti­on wor­den ga­me­tech­nie­ken toe­ge­past in om­ge­vin­gen waar je het niet di­rect ver­wacht. Be­lang­rijk­ste re­den om ga­mi­fi­ca­ti­on in te zet­ten is het sti­mu­le­ren van ge­wenst ge­drag door in te spe­len om de in­trin­sie­ke mo­ti­va­tie van men­sen. Dat kun­nen ver­schil­len­de din­gen zijn, zo­als bij­voor­beeld de be­hoef­te aan er­ken­ning of sta­tus.

Ga­mi­fi­ca­ti­on kan, mits goed in­ge­zet, or­ga­ni­sa­ties hel­pen om hun doe­len te be­ha­len. Steeds meer be­drij­ven zet­ten de­ze tech­niektech­niek al in. In hun ex­ter­ne com­mu­ni­ca­tie, maar steeds va­ker ook in­tern. Zij ge­brui­ken het om me­de­wer­kers te mo­ti­ve­ren of bij­voor­beeld de be­trok­ken­heid bij de or­ga­ni­sa­tie te ver­ho­gen. Doel­stel­lin­gen die vaak ook de ba­sis vor­men bij een in­tra­netin­tra­net. Ik ben er dan ook van over­tuigd dat ga­mi­fi­ca­ti­onga­mi­fi­ca­ti­on juist bij een in­tra­net van be­lang­rij­ke meer­waar­de kan zijn.

Ga­mi­fi­ca­ti­on in de prak­tijk

De mo­ge­lijk­he­den van ga­mi­fi­ca­ti­on zijn ein­de­loos en er zijn meer­de­re re­de­nen voor or­ga­ni­sa­ties om ga­mi­fi­ca­ti­on in te zet­ten. Bij Ca­pi­ca ma­ken we ook ge­bruik van ga­mi­fi­ca­ti­on, bij­voor­beeld via ons in­tra­net. Be­nieuwd naar hoe we dat doen? Hier­on­der geef ik je en­ke­le voor­beel­den uit de prak­tijk.

#1 Mo­ti­ve­ren van me­de­wer­kers

pro­ject­balk.png

Werk je bin­nen het in­tra­net met een pro­ject­team? Via een vi­su­e­le weer­ga­ve kun je de sta­tus van je pro­ject la­ten zien. Geef bij­voor­beeld in per­cen­ta­ges weer hoe ver je bent met je team. Han­dig voor de me­de­wer­kers in het team, maar ook voor de rest van de or­ga­ni­sa­tie.

#2 Waar­de­ring

Mo­ti­ve­ren van me­de­wer­kers kan ook door (ge­wenst) ge­drag te be­lo­nen met pun­ten. Een voor­beeld van ge­wenst ge­drag is het vol­le­dig in­vul­len van het pro­fiel. Laat me­de­wer­kers niet al­leen con­tact­ge­ge­vens in­vul­len, maar vraag ook om ex­per­ti­ses. Zo we­ten an­de­ren pre­cies wel­ke col­le­ga zij no­dig heb­ben als ze op zoek zijn naar een ex­pert. Is een pro­fiel nog niet vol­le­dig in­ge­vuld? Maak dit dan ook in­zich­te­lijk zo­dat men weet wát men moet doen om de pun­ten te ont­van­gen.

Het 'sim­pel' uit­de­len van pun­ten is na­tuur­lijk niet vol­doen­de. Zorg dat het écht gaat le­ven bin­nen je or­ga­ni­sa­tie. Maak er bij­voor­beeld een wed­strijd van, zet me­de­wer­kers die het goed doen in het zon­ne­tje of maak de pun­ten in­wis­sel­baar voor leu­ke pro­duc­ten.

#3 Sti­mu­le­ren van me­de­wer­kers

top­blog­gers.png

Op een suc­ces­vol in­tra­net wordt ken­nis ge­deeld. Ken­nis die voor­heen vaak 'er­gens in de or­ga­ni­sa­tie bleef han­gen', kan door het schrij­ven van een blog breed ge­deeld wor­den. Om me­de­wer­kers te sti­mu­le­ren om dit ook daad­wer­ke­lijk te doen, heb­ben we een lea­der­bord met 'top blog­gers' toe­ge­voegd. Dit werkt niet al­leen mo­ti­ve­rend (want wie wil er nu niet in de top 3 staan), het is ook een mooie vorm van waar­de­ring.

Een an­de­re 'ga­me­te­chiek' om me­de­wer­kers te sti­mu­le­ren is de in­zet van bad­ges. Een bad­ge is een be­wijs van een pres­ta­tie of vaar­dig­heid en je kunt het zien als een soort di­gi­ta­le stic­ker. Je kunt bij­voor­beeld een bad­ge ver­die­nen wan­neer je een be­paald pro­ject hebt af­ge­rond, een trai­ning hebt ge­volgd of een voor­af be­paald aan­tal blogs ge­schre­ven hebt. De bad­ges zijn zicht­baar op de pro­fiel­pa­gi­na. Laat me­de­wer­kers dui­de­lijk we­ten waar zij al­le­maal bad­ges voor kun­nen ver­die­nen en zorg er­voor dat de eer­ste paar bad­ges re­de­lijk een­vou­dig te be­mach­ti­gen zijn zo­dat men aan het con­cept kan wen­nen.

#4 In­for­me­ren van me­de­wer­kers

tour.png

In­for­me­ren van me­de­wer­kers be­gint al bij een eer­ste be­zoek aan het in­tra­net. Daar­om wer­ken we bij Ca­pi­ca In­tra­net met een in­tro­duc­tie­wi­zard, een tech­niek die ook vaak bij (on­li­ne) ga­mes wordt in­ge­zet. In een aan­tal stap­pen komt de ge­brui­ker op de be­lang­rijk­ste plek­ken van het in­tra­net. Zo leert de ge­brui­ker hoe het in­tra­net werkt en waar wel­ke in­for­ma­tie te vin­den is. Een snel­le ma­nier om in­for­ma­tie te ver­wer­ken, zon­der dat je hier­voor een (saaie) hand­lei­ding hoeft door te ne­men.

Ook op het ge­bied van e-learning kan ga­mi­fi­ca­ti­on van toe­ge­voeg­de waar­de zijn. Door op­lei­dings­mo­du­les te in­te­gre­ren bin­nen het in­tra­net kun je me­de­wer­kers stap voor stap op­lei­den. Heb­ben ze een on­der­deel af­ge­rond? Be­loon dit met een spe­ci­a­le bad­ge en moe­dig hen di­rect aan om de vol­gen­de stap te zet­ten. Je kunt dit ver­ge­lij­ken het be­ha­len van een nieuw le­vel in een ga­me. De­ze bad­ges zijn niet al­leen leuk, het zorgt er voor­al ook voor dat je in­zich­te­lijk maakt wie wel­ke ex­per­ti­se heeft bin­nen een or­ga­ni­sa­tie.

Tips om ga­mi­fi­ca­ti­on suc­ces­vol in te zet­ten

Wat werkt voor jouw or­ga­ni­sa­tie? Daar is geen een­dui­dig ant­woord op. Dit is van meer­de­re fac­to­ren af­han­ke­lijk, zo­als bij­voor­beeld jul­lie be­drijfs­cul­tuur. Wel zijn er een aan­tal stan­daard tipstips die ik je graag wil mee­ge­ven.

Al­ler­eerst, hou het po­si­tief. Het he­le idee ach­ter ga­mi­fi­ca­ti­on is het op een po­si­tie­ve ma­nier sti­mu­le­ren van goed ge­drag. Fo­cus je hier dan ook op. Zet me­de­wer­kers met de hoog­ste sco­re ge­rust in het zon­ne­tje, maar be­na­druk het niet wan­neer men­sen ach­ter­lo­pen met het ver­za­me­len van bij­voor­beeld pun­ten.

Een twee­de tip die ik je mee wil ge­ven is om goed na te den­ken over de 'waar­de' van een be­lo­ning. Laat ik als voor­beeld de 'bad­ge' ne­men. Zorg dat het ver­die­nen van een bad­ge voor ie­der­een haal­baar is, maar maak het niet te mak­ke­lijk. Zo zorg je er­voor dat een bad­ge ook écht een be­lo­ning is (waar je als ont­van­ger trots op kan zijn) .

En tot slot, wel­licht een open deur, maar hou al­tijd je doel voor ogen. Het toe­voe­gen van dit soort func­ti­o­na­li­tei­ten doe je in de ba­sis niet voor de fac­tor 'fun'. Je doet het om­dat je er iets mee wil be­rei­ken. En na­tuur­lijk, als dat op een leu­ke ma­nier kan, dan is dat al­leen maar mooi mee­ge­no­men!

Meer in­for­ma­tie over ga­mi­fi­ca­ti­on

Wil je ga­mi­fi­ca­ti­on in­zet­ten bin­nen jouw or­ga­ni­sa­tie? Het is be­lang­rijk om goed na te den­ken over het de­sign, de tech­niek, maar ook over het psy­cho­lo­gi­sche as­pect. Bij Ca­pi­ca gaan we graag met je ge­sprek over de mo­ge­lijk­he­den. Neem daar­om ge­rust con­tactcon­tact op met mij of één van mijn col­le­ga's.

 

 

Gerelateerd