Een chatvenster op je website. 6 praktische tips

Eric

Goe­de­mid­dag. Kan ik u hel­pen? Steeds meer web­si­tes ma­ken ge­bruik van een chat­ven­ster. Een chat­ven­ster is een per­soon­lij­ke ma­nier om in con­tact te ko­men met je doel­groep en je kunt het enigs­zins ver­ge­lij­ken met een re­cep­tie­ba­lie zo­als je de­ze in kan­to­ren te­gen­komt. De re­cep­ti­o­nis­te is je eer­ste aan­spreek­punt en helpt je ver­der op weg. Met een chat­ven­ster op je web­si­te doe je ei­gen­lijk het­zelf­de, al­leen dan di­gi­taal.

Als je een web­si­teweb­si­te be­zoekt, is de kans groot dat je een vraag hebt. Je bent bij­voor­beeld op zoek naar in­for­ma­tie over een be­paald on­der­werp. Via het chat­ven­sterchat­ven­ster kun je de­ze vraag di­rect stel­len, wel zo han­dig. Over­weeg jij om een chat­ven­ster toe te voe­gen op je web­si­te? Dan geef ik graag en­ke­le tipstips om dit (suc­ces­vol) te doen.

#1: Wees dui­de­lijk over je (on­li­ne) be­schik­baar­heid

Geef dui­de­lijk aan wan­neer je on­li­ne bent, en dus in staat bent om te re­a­ge­ren. Een be­zoe­ker die ge­bruik maakt van een chat­ven­ster ver­wacht, an­ders dan bij­voor­beeld bij het stu­ren van een e-mail, di­rect een re­ac­tie. Ben je even niet in staat om te re­a­ge­ren? Geef dan dui­de­lijk aan dat je op dat mo­ment of­fli­ne bent. Nog be­ter is om het ven­ster al­leen te to­nen op het mo­ment dat je on­li­ne bent om te­leur­stel­ling te voor­ko­men.

#2: Denk goed na over de plaats op je web­si­te

Een chat­ven­ster kan erg han­dig zijn op het mo­ment dat je als be­zoe­ker een vraag hebt. Na­tuur­lijk mag dit ven­ster dan ook een pro­mi­nen­te plaats op je web­si­te krij­gen. Zorg er ech­ter ook voor dat het ven­ster niet hin­der­lijk is voor be­zoe­kers die geen ge­bruik wil­len ma­ken van de­ze func­ti­o­na­li­teit. Geef ge­brui­kers bo­ven­dien de mo­ge­lijk­heid om het ven­ster weg te klik­ken.

#3: Maak het écht per­soon­lijk

Zorg er­voor dat er voor de ge­brui­ker dui­de­lijk is met wie hij of zij con­tact heeft. Dit kun je doen door het plaat­sen van een naam, maar bij­voor­beeld ook door het plaat­sen van een fo­to. Hier­mee laat je zien dat het gaat om écht per­soon­lijk con­tact.

#4: Laat zien dat je re­a­geert

Laat zien dat je aan het ty­pen bent (en dus de vraag aan het be­ant­woor­den bent), zo­dat de stel­ler van de vraag weet dat het zin­vol is om even te wach­ten. Net als bij een 'ech­te re­cep­tie' is het wel zo pret­tig dat je ziet dat je ge­hol­pen wordt (en dat de an­der aan­dacht voor je heeft).

#5: Re­gi­streer de vra­gen die je krijgt

De vra­gen die via het chat­ven­ster ge­steld wor­den zijn een mooie ba­sis voor de door­ont­wik­ke­ling van je web­si­te. Is men vaak op zoek naar het­zelf­de ty­pe in­for­ma­tie? Kijk dan nog eens kri­tisch naar de na­vi­ga­tie op je web­si­te.

#6: Maak ook je chat­ven­ster res­pon­si­ve

Na­tuur­lijk is het be­lang­rijk dat je web­si­te res­pon­si­ve is, zo­dat de­ze ook op je te­le­foon en ta­blet goed te be­kij­ken is. Ver­geet niet om ook je chat­ven­ster res­pon­si­ve te ma­ken.

Wel of geen chat­func­tie op je web­si­te?

Een chat­ven­ster kan een mooie toe­voe­ging zijn op je web­si­te, ze­ker wan­neer je bo­ven­staan­de tips toe past. Wil je meer in­for­ma­tie over de mo­ge­lijk­he­den van een chat­ven­ster op jouw web­si­te? We gaan graag met je Con­tactin ge­sprek over de mo­ge­lijk­he­den.

Gerelateerd