Wat kunnen we verwachten op social media in 2017?

Eric

Het is al­weer de laat­ste week van het jaar. Een mo­ment van be­zin­ning. Wij pra­ten je el­ke dag van de week bij over im­pact­vol­le ge­beur­te­nis­sen uit ons vak­ge­bied. En ver­tel­len je wat je niet mag mis­sen in 2017. Eric volgt de so­ci­al me­dia trends op de voet.

Om ge­lijk maar met de deur in huis te val­len, mijn groot­ste in­zicht op de So­ci­al Me­dia Week in Rot­ter­dam was: het gaat niet om hoe groot je fan­ba­se is, maar hoe­veel en wel­ke men­sen je be­reikt op het juis­te mo­ment. Wow. Hoe sim­pel de­ze be­we­ring ook is, het was een ey­e­o­pe­ner. En het toont ook een ver­schui­ving aan. In 2016 gin­gen we van kwan­ti­teit naar kwa­li­teit.

Niet de hoe­veel­heid vol­gers, niet de hoe­veel­heid con­tentcon­tent heeft de mees­te im­pact, maar goe­de con­tent de­len met een trou­we groep vol­gers. Daar ligt het suc­ces. Een goe­de in­ha­ker gaat vi­ral, on­ge­acht of je 3.000 vol­gers of 300.000 vol­gers hebt. Er ligt dus een kans om in 2017 je vol­gers nog meer te be­trek­ken bij je or­ga­ni­sa­tie.

Even tus­sen haak­jes: Hier wil ik jul­lie toch even een com­pli­ment­je ge­ven. Ik draai­de een rap­port uit van on­ze ana­ly­tics en ik zag dat wij min­der vol­gers heb­ben dan on­ze con­cur­ren­ten, maar dat jul­lie - on­ze vol­gers - wel 50 pro­cent meer be­trok­ken zijn. Dank jul­lie wel!

Snap­chat, groot­ste groei­er

Te­rug naar de hoog­te­pun­ten. Op het ge­bied van so­ci­al me­dia zijn de­ze hoog­te­pun­ten haast niet bij te be­nen. Snap­chat groei­de uit tot een vol­was­sen me­di­um en ik ver­wacht dat 2017 het jaar van dit plat­formplat­form gaat wor­den. Ze heb­ben plan­nen voor een beurs­gang en ex­pe­ri­men­te­ren met nieu­we tech­nie­ken. Bo­ven­dien is Snap­chat het me­di­um om de mil­len­ni­als te be­rei­ken. Waar de ou­de­re ge­ne­ra­tie nog denkt aan mooie beel­den de we­reld in slin­ge­ren, ge­bruikt de jon­ge ge­ne­ra­tie een gek­ke snap als mid­del om een chat te star­ten.

Het vi­rus van snap­chat sloeg dit jaar over op an­de­re me­dia. In­st­agram in­tro­du­ceer­de zijn ei­gen 'sto­ries' en ook Twit­ter kon niet lan­ger ach­ter­blij­ven en daar kun je nu mo­men­ten plaat­sen. Al­leen vrees ik dat Twit­ter 2017 niet gaat over­le­ven als ze op de­ze voet ver­der gaan. Het ge­bruik van Twit­ter neemt al een tijd lang­zaam af. Het me­di­um leent zich uit­ste­kend voor snel nieuws, maar wat je ziet is dat het li­miet van 140 te­kens (plus de 23 ex­tra bij een fo­to of vi­deo) niet vol­doen­de blijkt. We heb­ben be­hoef­te aan rij­ke­re con­tent, die meer tot de ver­beel­ding spreekt dan al­leen een tekst van 140 te­kens.

De groei van vi­deo­con­tent

Fa­cebook is de sta­bie­le fac­tor in dit ver­haal. En ook hier zie je dat vi­deo­con­tent flink is ge­groeid. Waar we eerst al­leen fo­to's ge­bruik­ten om on­ze bood­schap per­soon­lijk te ma­ken, plaat­sen we steeds va­ker vi­deo's. In een vi­deo heb je lan­ger de tijd om je bood­schap op een beel­den­de ma­nier over te bren­gen.
Mark Zuc­ken­berg voor­spelt zelfs dat we Al­leen nog vi­deo con­tent op fa­cebookover 5 jaar bij­na al­leen maar vi­deo­con­tent op on­ze tijd­lijn heb­ben staan.

Een an­de­re aan­lei­ding voor meer vi­deo­con­tent is de op­komst van Pe­ri­sco­pe (denk aan de li­ve-strea­ming die het te­le­vi­sie­pro­gram­ma Jan rijdt rond op Pe­ri­sco­pe'Jan rijdt rond' voor het eerst ge­bruik­te na hun uit­zen­ding). En na­tuur­lijk de li­ve-uit­zen­din­gen van Fa­cebook Li­ve. Vlog­gers heb­ben ook ze­ker im­pact op de­ze vi­deo­ten­dens. Zij we­ten hun doel­groepdoel­groep uit­ste­kend te be­rei­ken met vi­deo­con­tent. Het ma­ken van vi­deo's is zo­veel mak­ke­lij­ker ge­wor­den door­dat de kwa­li­teit van de ca­me­ra van on­ze smartpho­ne steeds be­ter wordt. Je hoeft dus geen du­re ap­pa­ra­ten meer aan te schaf­fen om een goe­de vi­deo op te ne­men.

Ik voor­spel dat vi­deo­con­tent in 2017 een vlucht gaat ne­men. Ga je als be­drijf mee in dit avon­tuur, dan raad ik wel aan om voor on­der­ti­te­ling te zor­gen. Een hoog per­cen­ta­ge van al­le ge­brui­kers be­kijkt vi­deo's zon­der ge­luid. We scrol­len - on­ge­acht waar we zijn - door on­ze tijd­lijn en zet­ten daar­bij zel­den ons ge­luid aan.

Pen Pi­ne­ap­ple Ap­ple Pen

Nog een leu­ke bij­kom­stig­heid van de op­komst van vi­deo­con­tent zijn de chal­len­ges. We de­den af­ge­lo­pen jaar mas­saal - en we­reld­wijd - mee aan chal­len­ges op so­ci­al me­dia. De man­ne­quin chal­len­geman­ne­quin chal­len­ge is het meest re­cen­te voor­beeld. Je weet wel, je filmt een groep men­sen die zijn be­vro­ren in het mo­ment. Maar ik heb ook ge­no­ten van de Car­pool Ka­ra­o­keCar­pool Ka­ra­o­ke en het film­pje van de 'Pen Pi­ne­ap­ple Ap­ple Pen' vond ik grap­pig.

Het grap­pig­ste as­pect van de­ze vi­rals is dat het klein be­gint: een man in Azië maakt een stom film­pje en danst daar een beet­je gek in. Ver­vol­gens gaan ver­schil­len­de men­sen op de we­reld de vi­deo na­doen en pos­ten dit ook on­li­ne. Wan­neer iets vi­ral gaat blijft een vraag­te­ken, maar de kans dat jouw be­richt op­ge­pikt wordt is gro­ter wan­neer je com­mu­ni­ceert in het En­gels. De we­reld van so­ci­al me­dia glo­ba­li­seert en de voer­taal is En­gels. Ik ver­wacht dat de En­gel­se taal op so­ci­al me­dia ko­men­de ja­ren steeds 'nor­ma­ler' wordt.

We­reld­wijd mee­le­ven

2016 was een jaar waar­in we we­reld­wijd mee­leef­den. Denk maar aan de aan­slag in Pa­rijs, op de gay­bar in Or­lan­do en het neer­ge­stor­te vlieg­tuig in Bra­zi­lië. We ge­bruik­ten so­ci­al me­dia om on­ze steun te be­tui­gen.

Te­ge­lij­ker­tijd heeft het de­len van nieuws op so­ci­al me­dia een keer­zij­de. Fa­cebook heeft toe­ge­ge­ven dat zij 'ge­kleurd nieuws' ver­sprei­den. Hun al­go­rit­mes zijn zo in­ge­steld dat je slechts din­gen ziet die jij leuk vindt, want dan be­steed je meer tijd op het plat­form (en tijd is geld).

Tij­dens de pre­si­dents­ver­kie­zin­gen in Ame­ri­ka za­gen we dat Fa­cebook al­go­rit­mesde­ze al­go­rit­mes ook be­pa­len welk nieuws we te zien krij­gen. Li­ken we nieuws­be­rich­ten, pa­gi­na's en be­rich­ten van on­ze vrien­den over bij­voor­beeld Trump, dan laat Fa­cebook het nieuws aan­slui­ten bij de­ze be­hoef­ten. Je komt daar­door min­der snel in aan­ra­king met de an­de­re kant van een ver­haal. Je ziet al­leen din­gen die jij leuk vindt.

Ne­men we stap­pen te­gen ge­kleurd nieuws?

Een niet te on­der­schat­ten keer­zij­de van toe­ge­spit­ste in­for­ma­tie is dat je we­reld erg klein wordt en dat be­paal­de par­tij­en als Fa­cebook en Goog­le veel macht krij­gen. Het is niet gek om te den­ken dat Fa­cebook de ver­kie­zin­gen heeft kun­nen be­ïn­vloe­den. Maar ja, wiens taak wordt het dan om meer­de­re kan­ten van een ver­haal te to­nen? De re­ge­ring? De par­tij­en zelf? En bij wie ligt de­ze ver­ant­woor­de­lijk­heid? Op dit vlak durf ik geen voor­spel­lin­gen te doen. Gaan we in 2017 stap­pen ne­men om ge­kleurd nieuws te­gen te gaan? Of blijft het slechts bij be­wust­wor­ding?

De hy­pe van de zo­mer: Poké­mon Go

Om niet met ge­kleurd nieuws te ein­di­gen, wil ik af­slui­ten met po­si­tief nieuws. Een hy­pe waar we van de zo­mer niet om­heen kon­den en waar ik ook fa­na­tiek aan heb mee­ge­daan: Poké­mon Go. Of je het leuk vond of niet: ie­der­een had er­mee te ma­ken. Het was maat­schap­pij ont­wrich­tend en grens­over­stij­gend.

Niet al­leen wa­ren de Poké­mon Go spe­lers in het straat­beeld aan­we­zig, denk aan Kijk­duin - Poké­mon hoofd­stad van Ne­der­land - maar ook op so­ci­al me­dia ging het los. Poké­mon Go Me­mesTal­lo­ze me­mes kwa­men on­li­ne waar ik sma­ke­lijk om heb ge­la­chen.

Dat een spel­le­tje het nieuws kan do­mi­ne­ren vond ik op­val­lend. Er wor­den wel meer spel­len uit­ge­bracht die het nieuws niet eens ha­len. Hoe komt dat? Het had ener­zijds te ma­ken met een ge­ne­ra­tie Poké­mon-lief­heb­bers. Als jon­gen droom­de ik van een we­reld vol met Poké­mon én dat ik kon vech­ten zo­als in Dra­gon Ball Z. Bei­de pro­gram­ma's keek ik na­tuur­lijk op te­le­vi­sie. En nu, 10 jaar la­ter, is dat heel dicht­bij ge­ko­men.

Ten twee­de heb­ben de al­go­rit­mes van Fa­cebook hier een rol ge­speeld. Door­dat zo­iets kleins wordt op­ge­pikt en gaat le­ven bin­nen een ge­ne­ra­tie, be­staat de kans dat het door­sij­pelt naar an­de­re ge­ne­ra­ties. En ten­slot­te was dit het eer­ste spel dat suc­ces­vol een fic­tie­ve we­reld kop­pel­de aan on­ze be­staan­de we­reld.

Daar­om wordt 2017 het jaar van de in­ha­kers op de Poké­mon Go. Je kunt on­ze fy­sie­ke om­ge­ving (met GPS) na­tuur­lijk kop­pe­len aan elk spel, voor el­ke ge­ne­ra­tie. De Woe­zel en Pip Go bij­voor­beeld. En daar kun je na­tuur­lijk weer geld mee ver­die­nen.

Wat moet je als be­drijf doen op so­ci­al me­dia in 2017?

Er zijn. Dat is al heel be­lang­rijk. En dan voor­al op mo­bielmo­biel vlak. Ik zie een ver­schui­ving van mo­bi­le first, naar mo­bi­le on­ly. In­st­agram en Snap­chat zijn hier voor­beel­den van. En Fa­cebook be­zoe­ken we steeds va­ker van­af on­ze mo­biel. Al­leen Lin­kedIn heeft nog re­la­tief veel desktop­ge­brui­kers. Be­lang­rijk dus, dat je web­si­te goed op een mo­biel te be­kij­ken is. En ik denk dat je je­zelf als or­ga­ni­sa­tie moet gaan on­der­schei­den met goe­de con­tent. Niet meer per se da­ge­lijks pos­ten, maar in­ves­te­ren in echt goe­de con­tent. En schroom daar­bij niet om mooie vi­deo's te ma­ken.

Vol­gend jaar gaan we nog meer den­ken van­uit on­ze doel­groep. Het zen­den is voor­bij. Kijk naar wat je doel­groep re­le­vant vindt en kies voor­al het juis­te mo­ment om er­gens op in te ha­ken. Dat maakt je be­reik gro­ter, on­ge­acht de groot­te van je fan­ba­se. Sa­men­wer­ken met vlog­gers of in­flu­en­cers is een op­tie, maar in 2017 gaan me­de­wer­kers ook va­ker com­mu­ni­ce­ren in plaats van de or­ga­ni­sa­tie. Per­soon­lij­ke con­tent, daar draait het om.


Wel­ke trend op so­ci­al me­dia vond jij het af­ge­lo­pen jaar het meest hi­la­risch of in­druk­wek­kend? En wat wordt jouw bij­dra­ge op so­ci­al me­dia in 2017? Laat een re­ac­tie ach­ter, ik ben be­nieuwd.

Fij­ne jaar­wis­se­ling!

Gerelateerd