Hoe maak je een goede Ads search-campagne?

Malou

Je wilt graag be­gin­nen met Goog­le Ads om meer be­zoe­kers naar je web­si­te te krij­gen? Dat kan! Al­leen het op­star­ten en in­rich­ten van zo'n ac­count is best een tijd­ro­ven­de klus. En een las­ti­ge ook. Veel on­der­ne­mers be­ste­den het om die re­den uit aan ge­spe­ci­a­li­seer­de bu­reaus. Wil je het lie­ver toch zelf doen? Neem dan voor­al rus­tig de tijd om het goed in te rich­ten en neem on­der­staan­de tips mee.

Be­paal je doe­len

Voor­dat je be­gint met het ma­ken van cam­pag­nes en ad­ver­ten­ties in Goog­leGoog­le Ads, zul je eerst voor je­zelf hel­der moe­ten heb­ben wat je pre­cies wilt be­rei­ken. Wil je meer naams­be­kend­heidnaams­be­kend­heid ge­ne­re­ren? Meer be­zoe­kers naar je web­si­teweb­si­te trek­ken? Of ga je voor de di­rec­te con­ver­sies? Elk doel heeft een an­de­re aan­pak no­dig.  

Be­paal voor je­zelf wan­neer je suc­ces­vol bent met Goog­le AdsAds. Is dat als je een be­paald aan­tal con­ver­sies per week haalt? Of als een X aan­tal be­zoe­kers per maand op je ad­ver­ten­tie heb­ben ge­klikt? Als je weet wat je wilt be­rei­ken, weet je ook wan­neer je suc­ces­vol bent. 

 

In­ven­ta­ri­seer je zoek­woor­den

Je hebt vast­ge­steld wat je wilt be­rei­ken met Goog­le Ads. Stap 2 is het in­ven­ta­ri­se­ren van je zoek­woor­den en de­ze al uit te den­ken in een cam­pag­ne­struc­tuur met ad­ver­ten­tie­groe­pen, voor­dat je ze toe­voegt in Goog­le Ads. Maak groep­jes van je zoek­woor­den, al­le ver­ge­lijk­ba­re zoek­woor­den zet je in één ad­ver­ten­tie­groep. Houdt hier­bij ook nog steeds je doe­len in het ach­ter­hoofd.

 

Cam­pag­ne­ty­pe se­lec­te­ren

Nu gaan we echt be­gin­nen met het ma­ken van een Goog­le Ads-cam­pag­ne! Bij het ma­ken van een nieu­we cam­pag­ne krijg je 7 ver­schil­len­de cam­pag­ne­doe­len te zien, maar ei­gen­lijk zijn er 4 cam­pag­ne­ty­pes om uit te kie­zen, na­me­lijk searchsearch, dis­playdis­play, shop­pingshop­ping en vi­deovi­deo. Ik ga ver­der in op search, de meest ge­ko­zen op­tie voor ad­ver­te­ren in Goog­le. Search gaat om het weer­ge­ven van ad­ver­ten­ties in de re­sul­ta­ten­lijst van Goog­le, als je via goog­le.nl een zoek­op­dracht in­geeft. De an­de­re 3 op­ties laat ik voor nu even bui­ten be­schou­wing.

Goog­le_ads_voor­beeld.jpg

Bij het kie­zen van search komt het voor dat Goog­le au­to­ma­tisch ook dis­play heeft aan­ge­vinkt. Ik raad sterk af om de­ze te­ge­lijk in één cam­pag­ne te ge­brui­ken, om­dat bei­de cam­pag­ne­ty­pen heel ver­schil­len­de doe­len heb­ben: search is ge­richt op het aan­bie­den van je pro­ductpro­duct bij de ge­brui­kers die daar spe­ci­fiek naar op zoek zijn, dis­play-ad­ver­ten­ties wor­den ver­toond op soort­ge­lij­ke web­si­tes van je pro­duct of dienst (ook als be­zoe­kers daar­in niet ge­ïn­te­res­seerd zijn). Dis­play is daar­door veel meer ge­schikt om je naams­be­kend­heid te ver­gro­ten. Daar­naast kun je je re­sul­ta­ten be­ter con­tro­le­ren en bij­stu­ren als je ze hebt ge­splitst in apar­te cam­pag­nes met apar­te doe­len.

 

Doel­groep be­pa­len

Na het kie­zen van een cam­pag­ne­ty­pe kun je je doel­groepdoel­groep gaan se­lec­te­ren. Geef bij 'lo­ca­tie' op in wel­ke om­ge­ving je ad­ver­ten­tie moet wor­den ge­toond: lan­den, ge­bie­den bin­nen een land of een straal rond­om een be­paald ge­bied. Heb je een re­gio af­han­ke­lijk pro­duct of dienst? Dan se­lec­teer je die re­gio. Ver­geet niet om ove­ri­ge ge­bie­den uit te slui­ten van de cam­pag­ne.

Ope­reert je be­drijf in ver­schil­len­de re­gi­o's, dan is het ver­stan­dig om je cam­pag­nes ook daar­in op te de­len. Stel je hebt een ke­ten van een kap­pers­zaak die on­der an­de­re in Rot­ter­dam, Den Haag en Gro­nin­gen zit. Je kunt dan een cam­pag­ne ma­ken met Ne­der­land als ge­bied, maar het is lo­gi­scher om de cam­pag­ne op te split­sen in 3 ver­schil­len­de cam­pag­nes. Je maakt er dan een voor Rot­ter­dam, een voor Den Haag en een voor Gro­nin­gen en je kiest bij el­ke zijn ei­gen re­gio. Zo kun je in de ad­ver­ten­ties je doel­groep veel per­soon­lij­ker aan­spre­ken, bij­voor­beeld door re­gi­o­na­le ken­mer­ken toe te voe­gen aan je tek­sten.

Het in­stel­len van een taal spreekt voor zich. Be­staat je doel­groep uit per­so­nen van­uit meer­de­re lan­den en dus ta­len? Dan is het ver­stan­dig om ook hier­voor apar­te cam­pag­nes aan te ma­ken. Zo kun je in een En­gels­ta­li­ge cam­pag­ne ook En­gel­se ad­ver­ten­ties ma­ken en En­gel­se zoek­woor­den in­stel­len.

 

Bud­get en bie­den

Bij bud­get geef je op wat je ge­mid­deld per dag uit wilt ge­ven aan de­ze cam­pag­ne. Bud­get­te­ring is al­tijd las­tig en een vak apart. Be­lang­rijk hier­bij is om niet te laag, maar ook niet te hoog in te zet­ten. Hoe kom je ach­ter wat goed is? Mijn me­ning: uit­pro­be­ren. Stel een bud­get in wat goed voelt voor jou en kijk wat er ge­beurd. Je kunt al­tijd je bud­get nog bij­stel­len.

Het kie­zen van een bied­stra­te­gie moet ook weer in lijn zijn met je doel. Bij een be­gin­nen­de cam­pag­ne kies ik vaak voor 'klik­ken maxi­ma­li­se­ren' of 'hand­ma­ti­ge CPC-bie­din­gen'. Mijn voor­keur gaat uit naar de laat­ste, om­dat met 'klik­ken maxi­ma­li­se­ren' je Goog­le zelf de vrije hand geeft om je maxi­ma­le CPC (cost per click) aan te pas­sen. Zij zor­gen er­voor om zo­veel mo­ge­lijk klik­ken te ge­ne­re­ren bin­nen je bud­get en dit doen zij al­tijd in hun ei­gen voor­deel. Het kan zo­maar zijn dat jij be­taalt voor klik­ken op zoek­op­drach­ten waar je he­le­maal niet ge­luk­kig van wordt. Kies daar­om voor 'hand­ma­ti­ge CPC-bie­din­gen', zo­dat je zelf je maxi­ma­le CPC kan aan­pas­sen.  

 

Ad­ver­ten­tie­plan­ning + ad­ver­ten­tie­rou­la­tie

De vol­gen­de stap is de keu­ze of en hoe je je ad­ver­ten­tie wil la­ten ver­to­nen over de dag, met be­hulp van de ad­ver­ten­tie­plan­ning. Is jouw pro­duct of dienst­ge­voe­lig voor be­paal­de da­gen en/of tij­den? Dan is de­ze op­tie erg han­dig. Zet voor je­zelf op een rij wat piek­mo­men­ten in een dag, week, maand of jaar zijn en stel je ad­ver­ten­ties daar­op in.

De ad­ver­ten­tie­rou­la­tie ge­bruik je om aan te ge­ven hoe vaak de ad­ver­ten­ties in je ad­ver­ten­tie­groep ten op­zich­te van el­kaar moe­ten wor­den ver­toond. Ik raad je aan om al­tijd te kie­zen voor de in­stel­ling Op­ti­ma­li­se­ren: voor­rang ge­ven aan de best pres­te­ren­de ad­ver­ten­tiesOp­ti­ma­li­se­ren: voor­rang ge­ven aan de best pres­te­ren­de ad­ver­ten­ties. Met de­ze in­stel­ling geef je aan dat Goog­le je bes­te ad­ver­ten­tie voor­rang moet ge­ven ten op­zich­te van je min­de­re ad­ver­ten­ties.

 

Ad­ver­ten­tie-ex­ten­sies

Voor­dat je je ad­ver­ten­ties tek­stu­eel gaat op­ma­ken, heb je nog de keu­ze om ad­ver­ten­tie-ex­ten­sies aan te zet­ten. Hier­mee breid je je ad­ver­ten­tie uit en valt de­ze meer op in de re­sul­ta­ten­lijst van Goog­le. Kies ook hier de ex­ten­sies die aan­slui­ten bij jouw cam­pag­ne­doel. De ex­ten­sies wor­den niet al­tijd ge­toond bij je ad­ver­ten­tie, dat heeft te ma­ken met de vol­gen­de fac­to­ren: ad­ver­ten­tierang­schik­king, po­si­tie van de ad­ver­ten­tie en an­de­re ex­ten­sies. Vaak merk ik dat ex­ten­sies ge­toond wor­den op het mo­ment dat je op po­si­tie 1 komt te staan in de re­sul­ta­ten­lijst. Voeg per ex­ten­sie­soort ver­schil­len­de ver­sies toe, zo­dat er wordt af­ge­wis­seld en je kunt chec­ken wel­ke het bes­te pres­teert.  

 

Ad­ver­ten­ties op­stel­len

Uit­ein­de­lijk ga je de ad­ver­ten­ties op­ma­ken. Goog­le geeft je de mo­ge­lijk­heid om 3 kop­re­gels in te stel­len en 2 zin­nen voor be­schrij­ving. Be­nut de­ze dan ook goed, maar ga niet schrij­ven om het schrij­ven. Ver­meld in je eer­ste kop­re­gel je zoek­woord van de ad­ver­ten­tie­groep, zo­dat de zoe­ker zich op­ti­maal aan­ge­spro­ken voelt als de­ze jouw ad­ver­ten­tie ziet. Ge­bruik de an­de­re tekst­vel­den voor het ver­mel­den van jouw US­P's. Waar­om zou de zoe­ker op jouw ad­ver­ten­tie moe­ten klik­ken? Wat maakt jouw pro­duct of dienst bij­zon­der ten op­zich­te van de con­cur­ren­tie? Neem het op­stel­len van je ad­ver­ten­tie se­ri­eus. Dit is je kans om je pro­duct of dienst te ver­ko­pen!

Maak al­tijd meer­de­re ad­ver­ten­ties (min­stens 3) per ad­ver­ten­tie­groep, zo­dat Goog­le kan rou­le­ren met je ad­ver­ten­ties en jij pre­cies kunt zien wel­ke het best en het slecht­st pres­teert. Op de­ze ma­nier kun je je ad­ver­ten­ties ver­der op­ti­ma­li­se­ren.

 

Kies de juis­te zoek­woor­den

Als laat­ste stel je je zoek­woor­den voor de cam­pag­ne, maar stie­kem had je dat bij stap 2 al ge­daan. Voeg je zoek­woor­den toe en kies voor elk zoek­woord de goe­de zoek­woord­ty­pe: exact, woord­groep, breed met mo­di­fier of breed zoek­woord. Is voor jou nog niet dui­de­lijk wan­neer je welk zoek­woord­ty­pe moet ge­brui­ken? htt­ps://www.ca­pi­ca.nl/blog/5-ge­maak­te-fou­ten-in-goog­le-adsIn dit blog wordt meer dui­de­lijk­heid ge­ge­ven over het kie­zen van de juis­te zoek­woord­ty­pes. 

Gerelateerd